Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Crash Londen: ‘Mijn kids zwaaiden en zij zwaaiden terug’

    14/07/2025

    “Nieuwe” airline zegt Schiphol nu al gedag

    14/07/2025

    Engelse TUI 787 keert bij tweede waarschuwing om

    14/07/2025

    Nieuwe bestemmingen voor KLM A321neo

    14/07/2025

    ‘Nederlands vliegtuig gecrasht bij takeoff uit Londen’

    13/07/2025
  • Achtergrond

    Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

    13/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025
  • Editors’ choice

    Nieuwe bestemmingen voor KLM A321neo

    14/07/2025

    Unieke vlucht met Antonov An-124 vanuit Oekraïne

    13/07/2025

    ‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

    13/07/2025

    Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Kan Amerika de F-35 op afstand blokkeren?
Achtergrond

Kan Amerika de F-35 op afstand blokkeren?

Leonard van den BroekDoor Leonard van den Broek12/03/2025Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Nederlandse F-35A 'landt op vliegbasis Leeuwarden © Leonard van den Broek
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

In diverse media wordt het uitgebreid beschreven en bediscussieerd: zou Amerika op afstand wapensystemen als de F-35 of de F-16 onklaar kunnen maken? Nu Amerika niet meer de trouwe bondgenoot van weleer is, zouden huidige en toekomstige gebruikers van de F-35 zich zorgen maken over het mogelijke bestaan van een “kill switch”. Daarmee zou op afstand het toestel gedeeltelijk kunnen worden geblokkeerd.

Duitsland heeft recent 35 F-35’s besteld, ter waarde van ruim 8 miljard euro. Canada plaatste twee jaar geleden een order voor 88 F-35’s, waarvan de eerste volgend jaar moet worden afgeleverd. In beide landen gaan stemmen op om de bestelling te annuleren, uit vrees dat bij oplopende spanning met Amerika de F-35’s waardeloos blijken. De vraag is of zo’n “kill switch” wel echt bestaat?

Het gezaghebbende luchtvaartblog The Aviationist beschrijft tot in detail wat hiervan waar is. De mythe van de kill switch wordt gedeeltelijk ontkracht door David Cenciotti van The Aviationist, maar zeker niet volledig. Kern van zijn betoog: er bestaat geen knop om de F-35 op afstand uit te zetten. Wel zijn we erg afhankelijk van Amerika om de F-35 goed te kunnen laten functioneren. Als de Amerikanen het zouden willen, kunnen ze het F-35 gebruikers moeilijk maken. Er wordt de vergelijking gemaakt met een smartphone: met regelmatige updates werkt je telefoon optimaal. Als de fabrikant stopt met updates, wordt de telefoon niet meteen waardeloos. Maar op den duur werken apps niet meer soepel en is je telefoon niet meer goed beveiligd.

Zo mogen buitenlandse gebruikers van de F-35 niet op eigen houtje “test operations” uitvoeren met de F-35. Dit mag alleen op Amerikaans grondgebied of onder toezicht van Amerikanen gebeuren, om geheime Amerikaanse technologie te beschermen. Dit staat exact zo beschreven op de website van het “F-35 Partner Support Complex“. Verder leunen de F-35 gebruikers op Amerika als het gaat om updates van systemen. De sterke punten van F-35 zijn de elektronische systemen, zoals bijvoorbeeld voor het verwerken en integreren van de informatie van sensoren en radar. Zonder updates verliezen die systemen snel hun waarde.

Een minder groot maar niet minder relevant probleem is de logistiek. Voor het stroomlijnen van de logistiek van reserve-onderdelen is Nederland aangesloten op ALIS (Autonomic Logistics Information System) – een Amerikaans systeem. Een woordvoerder van defensie zegt hierover in Dagblad van het Noorden: ‘Hierin worden onder meer het onderhoud en de prestaties van de vliegtuigen opgeslagen. Dat gebeurt in gezamenlijkheid. Maar ALIS wordt inderdaad door de VS onderhouden. Wij hebben ons ingekocht. Dat voelt nog steeds goed. Wij zien geen redenen om aan te nemen dat de samenwerking met de VS verandert of stopt. Daar zijn wij niet bang voor.’’ Op Vliegbasis Woensdrecht een groot distributiecentrum met reserveonderdelen voor de F-35 voor heel Europa.

Een echte “kil switch” om de F-35 op afstand onklaar te maken bestaat er dus niet. Maar als de Amerikanen echt kwaad willen, kunnen ze buitenlandse F-35 gebruikers het leven zuur maken. Het illustreert volgens The Aviationist dan ook een breder probleem: dat Europa ook op gebied van defensie-technologie erg afhankelijk is van Amerika. Deze kloof is te overbruggen, maar zal veel tijd en geld kosten. Een “quick fix” voor dit probleem bestaat niet.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
canada Duitsland F-35 Lockheed Martin logistiek USAF
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Leonard van den Broek
  • Website
  • LinkedIn

Redacteur en fotograaf. Leonard groeide op in Eindhoven waar het vliegverkeer rond het toenmalige Welschap zijn interesse wekte. De afgelopen jaren bezocht Leonard talloze vliegbases in binnen- en buitenland. Zijn specialisatie betreft dan ook de militaire luchtvaart. In het dagelijks leven is Leonard werkzaam als arts bij een GGD.

Gerelateerde Artikelen

Hoeveel straaljagers heeft de Luftwaffe?

15/07/2025Redactie

Crash Londen: ‘Mijn kids zwaaiden en zij zwaaiden terug’

14/07/2025Redactie

“Nieuwe” airline zegt Schiphol nu al gedag

14/07/2025Redactie
Recent

Hoeveel straaljagers heeft de Luftwaffe?

15/07/2025

Crash Londen: ‘Mijn kids zwaaiden en zij zwaaiden terug’

14/07/2025

“Nieuwe” airline zegt Schiphol nu al gedag

14/07/2025
Populair

Defensie aast op Nederlands vliegveld

11/07/2025

Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

13/07/2025

VS overwegen schrappen nieuw stealth-vliegtuig

11/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?