Op 28 december vorig jaar raakte een KLM Boeing 737-800 van de baan op de luchthaven van Oslo Torp Sandefjord. Bij het incident raakte niemand gewond. Over het incident is nu meer bekend.
Het toestel, registratie PH-BXM, steeg op zaterdag 28 december 2024 18:10 uur lokale tijd op vanuit Oslo Gardermoen Airport onderweg naar Amsterdam. Op een hoogte van 5.000 voet (1500 meter) braken de piloten de klim af. Zij meldden dat er rook uit de linkermotor kwam. Ook KLM liet in een verklaring weten dat er ‘een hard geluid’ aan boord te horen was.
De bemanning besloot uit te wijken naar Oslo Torp Sandefjord Airport. Vijftig minuten na het opstijgen landde de Boeing 737 op het vliegveld ten zuiden van de Noorse hoofdstad. Tijdens de landing bleek het toestel onbestuurbaar, aldus de piloten. Het KLM-toestel rolde daarom van de baan en belandde op het gras. Alle 186 passagiers en zes bemanningsleden konden de machine veilig verlaten.
🚨 NEW: A KLM Boeing 737 made an emergency landing and skidded off the runway in Oslo, Norway due to a malfunction in its hydraulic system
Pilots noticed the issue soon after takeoff at around 4,900ft, and quickly diverted to a nearby airfield
It’s not yet known what caused the… pic.twitter.com/g9vtvJB4um— Nick Sortor (@nicksortor) December 29, 2024
Lekke band
De Noorse AIBN concludeert in het onderzoek dat het KLM-toestel te maken kreeg met een lekke band tijdens het opstijgen. Als gevolg van de geklapte band verloor het vliegtuig hydraulische druk. De Nederlandse Onderzoeksraad voor de Veiligheid (DSB) verleende assistentie aan de Noorse onderzoekers.
Het resultaat van het rapport komt overeen met de eigen getrokken conclusie van de piloten. Zij gaven in december al aan dat de signalen overeen kwamen met de kenmerken van een hydraulisch probleem. Het harde geluid, dat volgens KLM te horen was geweest, is naar alle waarschijnlijkheid het klappen van de band.