De gloednieuwe Airbus A350 van Edelweiss bereikt op Europese routes een hogere maximale kruishoogte dan andere vliegtuigen.
De luchtvaartmaatschappij nam 13 maart dit jaar haar eerste A350, registratie HB-IHF, in ontvangst. Na circa drie weken aan de grond te hebben gestaan, maakte de machine begin deze maand haar commerciële debuut voor Edelweiss. Hoewel dit toestel normaal gesproken ingezet wordt op long-haul-routes, kiest de airline er momenteel voor deze op Europese routes in te zetten. De reden hiervan is dat de bemanningen getraind worden voordat de machines ingezet worden op langeafstandsvluchten. ‘We gebruiken de A350 momenteel op deze maximale hoogte binnen de goedgekeurde operationele limieten’, licht een woordvoerder van Edelweiss toe bij de aeroTELEGRAPH.

Maximale kruishoogte
Edelweiss zette haar A350 afgelopen dagen bijvoorbeeld in op vluchten vanuit de Zwitserse stad Zürich naar het Spaanse Tenerife, Ibiza en Palma de Mallorca, het Griekse Heraklion, Portugese Faro en Pristina, de hoofdstad van Kosovo. Op die routes bereikte de machine een maximale hoogte van 43.000 voet (omgerekend iets meer dan 13.000 meter), waardoor de route op Flightradar24 rood kleurt, iets wat bij Finnair-vluchten met eenzelfde toestel op short-haul-vluchten ook geregeld gebeurt. Op die hoogte is de luchtweerstand lager, evenals het brandstofverbruik. ‘Het gebruik van FL430 biedt aanzienlijke operationele voordelen, vooral op het gebied van efficiëntie en verkeersbeheer’, aldus de zegsman, die toevoegt dat dit de ‘optimale economische efficiëntie van haar vluchten garandeert’.
Vergelijking met andere vliegtuigen
De A350 kan daarmee een hogere vlieghoogte aantikken dan andere toestellen. Een A340, een ander toestel uit de vloot van Edelweiss, is gecertificeerd om tot een kruishoogte van 41.000 voet te vliegen, terwijl voor een A320 maximale hoogte van 39.000 voet van toepassing is.