Voor het Ryanair-personeel dat vluchten uitvoert van Brussels South Charleroi Airport naar Amman en Tel Aviv, hebben de Belgische christelijke vakbonden CNE en ACV Puls een stakingsaanzegging van onbepaalde duur ingediend. Aanleiding is een conflict met de Ierse low cost maatschappij over het ontbreken van een vrijwillig systeem voor vluchten naar risicogebieden.
Volgens de betrokken piloten werden de vluchten vroeger omgeleid via het Egyptische luchtruim om veiligheidsredenen. Nu zou Ryanair haar crew verplichten om rechtstreeks over Israëlisch grondgebied te vliegen, met als doel brandstof te besparen. De bemanningen vinden deze route onveilig en eisen inspraak.
‘Alle Europese luchtvaartmaatschappijen hebben zo’n vrijwillig systeem, behalve Ryanair, dat inflexibel blijft,’ zegt Didier Lebbe, permanent secretaris bij CNE. ‘Er is geen sprake van een boycot van Israël. Het is gewoon een kwestie van gezond verstand. Je moet begrijpen dat sommige personeelsleden niet naar conflictgebieden willen en dat hun families zich ook zorgen maken.’
De vakbonden benadrukken dat hun eis geen politieke lading heeft, maar draait om het recht van personeel om opdrachten in risicogebieden te weigeren zonder repercussies. Zolang Ryanair geen opening biedt voor dialoog of compromis, lijkt een staking onvermijdelijk.
Ryanair reageerde maandag met een verklaring waarin het bedrijf stelt geen operationele hinder te verwachten op de betrokken routes. Volgens de luchtvaartmaatschappij is er ‘geen enkele veiligheidsgrond’ voor de zorgen die de vakbonden uiten.
‘Vluchten van en naar Amman en Tel Aviv worden onderworpen aan strikte interne en externe risicoanalyses, gebaseerd op actuele informatie, waaronder richtlijnen van EASA (Europees Agentschap voor de Veiligheid van de Luchtvaart),’ aldus Ryanair. ‘Er is momenteel geen probleem met het uitvoeren van deze vluchten, zoals blijkt uit het grote aantal Europese en internationale maatschappijen dat deze bestemmingen blijft bedienen, waaronder Air France, British Airways, Lufthansa, Iberia en Brussels Airlines.’