Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Kandidaat-voorzitter FAA blijkt neppiloot

    18/06/2025

    Maeve Aerospace strikt nieuwe partner

    18/06/2025

    KLM gaat bijdragen aan Nederlandse vliegtuigmotoren

    18/06/2025

    Ommekeer KLM A330 blijkt bizarre reden te hebben

    17/06/2025

    Fokker slaat handen ineen met luchtmacht

    17/06/2025
  • Achtergrond

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025
  • Editors’ choice

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Financieel»Ook gevolgen voor COMAC door hoge tarieven
Financieel

Ook gevolgen voor COMAC door hoge tarieven

RedactieDoor Redactie12/05/2025Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Ken Chen, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

In China leek vooral Boeing de dupe te zijn van de handelsoorlog met de Verenigde Staten. Toch wordt ook het Chinese COMAC benadeeld.

Nu China Boeing-toestellen weert, kan COMAC profiteren van het ontstane gat in de markt met de C919, een concurrent van de 737 MAX en de Airbus A320neo. Toch zouden de vliegtuigen van de Chinese fabrikant alsnog aanzienlijk duurder kunnen uitvallen. Dit komt doordat het bedrijf grotendeels afhankelijk is van leveranciers uit Europa en de Verenigde Staten. Volgens een analyse van de Bank of America telt de C919 maar liefst 48 leveranciers uit de VS, 26 uit Europa en slechts veertien uit China. Zo komen de wielen en remmen van Honeywell, de zwarte dozen van General Electric (GE) en aluminium componenten voor de romp van Arconic, allemaal Amerikaanse bedrijven.

Verder worden de Leap-1C-motoren van de C919 geleverd door CFM International, een joint venture van GE (VS) en Safran (Frankrijk). Hoewel China werkt aan een eigen alternatief, de CJ-1000A, is deze nog niet operationeel. Vooralsnog lijken de gevolgen voor COMAC beperkt. China heeft voor sommige Amerikaanse producten, waaronder luchtvaartonderdelen, uitzonderingen gemaakt bij het verhogen van de handelstarieven. Toch kunnen nieuwe Amerikaanse besluiten de productie alsnog belemmeren.

Blokkeren

Tijdens de vorige ambtstermijn van president Trump liepen de spanningen tussen beide landen ook al hoog op. De VS overwogen toen de export van apparatuur en onderdelen aan de COMAC te blokkeren. Het plan werd in 2020 werd besproken maar zou nog steeds kunnen dienen als tegenmaatregel van de VS om de Chinese luchtvaartindustrie te treffen.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Boeing C919 Comac handelsoorlog tarieven Verenigde Staten
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Eerste airline neemt vrachtversie Embraer E190 in dienst

19/06/2025Redactie

Kandidaat-voorzitter FAA blijkt neppiloot

18/06/2025Redactie

Dassault Falcon, made in India

18/06/2025Redactie
Recent

Eerste airline neemt vrachtversie Embraer E190 in dienst

19/06/2025

Kandidaat-voorzitter FAA blijkt neppiloot

18/06/2025

Dassault Falcon, made in India

18/06/2025
Populair

Belgische luchthavens wederom gesloten

16/06/2025

‘Laatste woorden captain gecrashte Air India 787’

16/06/2025

Nep-steward vliegt jaren gratis

14/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?