Russische maatschappijen kampen met een aanzienlijk aantal piloten en cabinepersoneel dat zich ziek meldt. Aeroflot-dochter Rossiya Airlines aarzelt niet en vervangt hen door een groot aantal nieuwkomers.
De Russische luchtvaartsector ervaart diverse uitdagingen, waaronder een opvallend hoog ziekteverzuim onder piloten bij airlines. Vooral Rossiya Airlines valt hierbij op. De maatschappij wordt geconfronteerd met een aanzienlijk aantal ervaren piloten dat zich ziek meldt of openlijk klaagt over de salarissen. Dit ongenoegen leidt ertoe dat piloten massaal de airline verlaten, hetzij door zelf ontslag te nemen, hetzij door ontslagen te worden.
Volgens het Russische Telegramkanaal Aviatorshina verliest Rossiya voornamelijk de ervaren piloten met drie verschillende oorzaken ten grondslag. Piloten zijn het ten eerste oneens met het salaris; dat vinden zij te laag. Daarnaast vinden ze de druk vanuit de bovenlaag veel te hoog en zijn ze het oneens met beleidskeuzes. Een voorbeeld hiervan is de verplichting voor piloten om de automatische piloot vaker te gebruiken om de statistieken te verbeteren.
‘Onderwijsinstelling met passagiersvluchten’
Het is vooral de laatstgenoemde factor die ervaren piloten massaal vervreemdt van Rossiya. Sinds september 2024 moeten piloten tenminste vijftig procent van de landingen uitvoeren met de automatische piloot. Bij niet-naleving volgen sancties. Voor ervaren piloten die nog hebben gevlogen op Ilyushin’s, Antonov’s en Tupolev’s is dit een erg impopulaire maatregel.
Voor elke ervaren piloot die vertrekt, plaatst Rossiya Airlines een nieuwkomer in de cockpit. Hen wordt verboden handmatig te vliegen en jonge co-piloten worden snel gepromoveerd tot gezagvoerder. Het cockpitpersoneel dat de luchtvaartmaatschappij verlaat, noemt Rossiya spottend een ‘onderwijsinstelling met passagiersvluchten’.
Geen koerswijziging
Ondanks de harde kritiek weigert Rossiya van koers te wijzigen. De maatschappij slaat terug met de boodschap dat voor elke criticus een jonge piloot staat te trappelen de zetel over te nemen. Bovendien heeft de Aeroflot-dochter salarisverhogingen voor het komende jaar uitgesloten, terwijl de Russische economie kampt met hoge inflatiecijfers. Verder wil de airline niet toegeven in de automatische piloot-controverse.