Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Kandidaat-voorzitter FAA blijkt neppiloot

    18/06/2025

    Maeve Aerospace strikt nieuwe partner

    18/06/2025

    KLM gaat bijdragen aan Nederlandse vliegtuigmotoren

    18/06/2025

    Ommekeer KLM A330 blijkt bizarre reden te hebben

    17/06/2025

    Fokker slaat handen ineen met luchtmacht

    17/06/2025
  • Achtergrond

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025
  • Editors’ choice

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»NL Nieuws»NL Vliegvelden»Verkeerstoren Schiphol komt er anders uit te zien
NL Vliegvelden

Verkeerstoren Schiphol komt er anders uit te zien

RedactieDoor Redactie15/05/2025Update:15/05/2025Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Amsterdam Airport Schiphol
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De iconische luchtverkeersleidingstoren op Schiphol ondergaat aanstaande zaterdag een metamorfose. LVNL vervangt de koepel bovenop de verkeerstoren.

Voor velen is de verkeerstoren op Schiphol een herkenbaar plaatje: een hoge, betonnen cilinder met daarop twee cabines. Bovenop de bovenste, smalle cabine is een ronde koepel te zien. Deze zogenaamde radome huisvest de radarsystemen van de luchthaven en helpt verkeersleiders om vliegtuigen en voertuigen op de grond via schermen in de gaten te houden.

Het is juist die radome die komende zaterdag wordt vervangen. LVNL plaatst een nieuwe radarkoepel, die het een en ander wegheeft van een voetbal, bovenop de toren. Het belooft een flinke klus te worden, want de verkeerstoren is ruim honderd meter hoog. LVNL bouwt de radome aan de voet van de toren op, waarna hij op zijn plek wordt gehesen. Het hele proces duurt zaterdag van 10:00 tot 14:00 uur.

De nieuwe radome | ©LVNL

360 graden

De huidige verkeerstoren is in gebruik genomen in 1991. Hij is ontworpen om de groeiende complexiteit van het luchtverkeer op Schiphol in goede banen te leiden. Vanuit de ruime, van glas voorziene cabine hebben luchtverkeersleiders een ongehinderd 360-graden uitzicht over de start- en landingsbanen, taxibanen en het platform. De strategische positie zorgt ervoor dat zij het landende en vertrekkende vliegverkeer veilig en efficiënt kunnen coördineren.

Door de jaren heen is de verkeerstoren van Schiphol uitgegroeid tot een symbool van de Nederlandse luchtvaart. Het is een plek waar cruciale beslissingen worden genomen die de reis van duizenden passagiers per dag beïnvloeden. De toren is daarmee meer dan enkel een gebouw; hij geldt als commandocentrum van de luchtvaartoperatie op Schiphol.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
LVNL Schiphol verkeerstoren
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Eerste airline neemt vrachtversie Embraer E190 in dienst

19/06/2025Redactie

Kandidaat-voorzitter FAA blijkt neppiloot

18/06/2025Redactie

Dassault Falcon, made in India

18/06/2025Redactie
Recent

Eerste airline neemt vrachtversie Embraer E190 in dienst

19/06/2025

Kandidaat-voorzitter FAA blijkt neppiloot

18/06/2025

Dassault Falcon, made in India

18/06/2025
Populair

Belgische luchthavens wederom gesloten

16/06/2025

‘Laatste woorden captain gecrashte Air India 787’

16/06/2025

Nep-steward vliegt jaren gratis

14/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?