Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Kandidaat-voorzitter FAA blijkt neppiloot

    18/06/2025

    Maeve Aerospace strikt nieuwe partner

    18/06/2025

    KLM gaat bijdragen aan Nederlandse vliegtuigmotoren

    18/06/2025

    Ommekeer KLM A330 blijkt bizarre reden te hebben

    17/06/2025

    Fokker slaat handen ineen met luchtmacht

    17/06/2025
  • Achtergrond

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025
  • Editors’ choice

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Column»Een KLM-verblijf in Jakarta | Column
Column

Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

Netty BuijingDoor Netty Buijing17/05/2025Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Aldo Bidini (GFDL 1.2 or GFDL 1.2), via Wikimedia Commons
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Lang geleden werden de KLM-bemanningen op lange reizen gestuurd. Soms was je wel drie weken van huis! Zo ging ik in augustus 1970 met de bemanning van een DC 8-63 naar Sydney, met tussenstops in Athene, Karachi, Bangkok en Jakarta. Deze reis duurde maar liefst negentien dagen.

In Jakarta zouden we vier dagen blijven staan. Toen we er aankwamen werd net de Dag van de Onafhankelijkheid (17-08-1945) gevierd. Op het Merdeka Plein voor Hotel Indonesia, waar we verbleven, schalde het volkslied door de luidsprekers: “Indonesia raya, merdeka, merdeka…”

De KLM bezat een bungalow op de Puncak, de bergpas tussen Jakarta, Bogor en Bandung. Omdat die ook tot onze beschikking stond, besloten we met zijn achten een tocht te gaan maken naar Bandung, met twee overnachtingen op de pas. Omdat het verboden was met een buitenlands rijbewijs zelf een auto te besturen, besloten we twee taxi’s te huren.

De eerste stop was in Bogor (Buitenzorg, in de koloniale tijd). De botanische tuinen aldaar waren een bezienswaardigheid, maar we besloten het ouderlijk huis van onze copiloot te gaan bezoeken. Het was voor hem een ontroerende ervaring het huis terug te zien waar hij was opgegroeid, voordat de bezetting van de Japanners daar wreed een einde aan had gemaakt. Omdat de huidige bewoners het niet gerenoveerd hadden, misschien door gebrek aan geld, zag het er nog precies zo uit zoals hij het zich herinnerde.

De KLM-bungalow lag hoog in de bergen en via vele haarspeldbochten kwamen we er tegen het vallen van de avond aan. We werden door de bedienden hartelijk verwelkomd en ze hadden voor ons een heerlijke rijsttafel klaar staan. Met het Maleis dat onze copiloot sprak, konden we goed met hen communiceren. Het bleef die avond nog lang rumoerig, omdat de meegenomen flessen drank werden aangesproken, maar uiteindelijk, nadat we allemaal een bed hadden uitgekozen, was het tijd om te gaan slapen.

De volgende morgen gingen we op weg naar Bandung. Het landschap was prachtig met in de verte vulkanen en in het water, op de terrassen van de rijstvelden, weerspiegelde de tropische lucht. Eenmaal daar was het de bedoeling om te gaan lunchen in Hotel Homann, een beroemde waterplaats in de vooroorlogse jaren. Sindsdien was het echter totaal vervallen. In de hotelkamers, die we mochten bezichtigen, stond de schimmel op de muren en het meubilair. In de toiletten beneden in de hal stonden we tot onze enkels in de urine en ander afval uit de riolering. Vrolijk stemde dat niet. Het stadje zelf leek wel uitgestorven, in ieder geval viel er verder niet veel te beleven.

Onze volgende bestemming was de vulkaan Tankuban Prahu, tenminste… dat was het plan, maar er ontstond onenigheid tussen de twee taxichauffeurs. In ieder geval leek het of ze ergens ruzie over hadden. Plotseling gooide één van hen zijn contactsleuteltje de afgrond in. Wat wij begrepen was dat de man geloofde in boze geesten. Deze dag zou ongunstig zijn om erheen te gaan. Nadat we een tijd aan de kant van de weg hadden gestaan werd het ons duidelijk dat we de vulkaan niet zouden halen, omdat het al snel donker begon te worden.

Met de hele achtkoppige KLM-bemanning in één taxi reden we terug naar de bungalow. Op onze weg terug dronken we ons meegenomen aperitief noodgedwongen rechtstreeks uit de fles, terwijl we dorpjes passeerden waar kampvuren brandden en er door de open raampjes flarden gamelanmuziek naar binnen zweefden.

De volgende dag reden we terug naar Jakarta, waar we de volgende dag zouden vertrekken op de lange KLM-vlucht naar Sydney via Melbourne.

Meer van Netty Buijing


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Column Column Netty Indonesië Indonesie Jakarta KLM
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Netty Buijing

Columniste. Netty vloog 21 jaar lang als stewardess en later als purser bij KLM, tussen 1968 en 1989. Voordat KLM haar een blauw hart gaf werkte ze enkele jaren bij de NS, en tussen het vliegen door studeerde Netty sociologie aan de Rijksuniversiteit van Utrecht.

Gerelateerde Artikelen

KLM gaat bijdragen aan Nederlandse vliegtuigmotoren

18/06/2025Redactie

Ommekeer KLM A330 blijkt bizarre reden te hebben

17/06/2025Redactie

KLM Airbus A330 na uren vliegen terug bij af

17/06/2025Redactie
Recent

Autoriteiten onderzoeken helikopterdrama New York

19/06/2025

Eerste airline neemt vrachtversie Embraer E190 in dienst

19/06/2025

Kandidaat-voorzitter FAA blijkt neppiloot

18/06/2025
Populair

Belgische luchthavens wederom gesloten

16/06/2025

‘Laatste woorden captain gecrashte Air India 787’

16/06/2025

Nep-steward vliegt jaren gratis

14/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?