Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Kandidaat-voorzitter FAA blijkt neppiloot

    18/06/2025

    Maeve Aerospace strikt nieuwe partner

    18/06/2025

    KLM gaat bijdragen aan Nederlandse vliegtuigmotoren

    18/06/2025

    Ommekeer KLM A330 blijkt bizarre reden te hebben

    17/06/2025

    Fokker slaat handen ineen met luchtmacht

    17/06/2025
  • Achtergrond

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025
  • Editors’ choice

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Veiligheid»Vraagtekens over laagvliegende Emirates A380
Veiligheid

Vraagtekens over laagvliegende Emirates A380

RedactieDoor Redactie17/05/2025Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Anna Zvereva from Tallinn, Estonia, CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De doorstart van een Emirates Airbus A380 op de luchthaven van het Engelse Birmingham bleef bij omwonenden niet onopgemerkt.

De Superjumbo, registratie A6-EUP, vertrok afgelopen woensdagochtend 08:30 uur lokale tijd, bijna een uur later dan gepland, met vluchtnummer EK39 vanaf Dubai International Airport (Verenigde Arabische Emiraten). Na een vlucht van bijna zeven uur maakte de machine zich op voor de landing op baan 33 op het vliegveld van Birmingham.

737 nog op de baan

De A380 werd echter gedwongen een doorstart te maken. Dat kwam doordat een Boeing 737-800 van Ryanair, registratie EI-EKR, nog op de baan stond toen de A380 bezig was met de approach. Het vliegtuig van de low cost carrier had de start om een onbekende afgebroken en was op weg de baan te verlaten. De Superjumbo daalde naar een hoogte van 1.775 voet (omgerekend ongeveer 550 meter) toen de daling afgebroken werd. ‘Emirates-vlucht EK39 van Dubai naar Birmingham maakte op 14 mei een doorstart vóór de landing, conform de instructies van de luchtverkeersleiding’, aldus een woordvoerder van Emirates bij AirLive.net.

De A380 maakte een doorstart wegens een 737 die nog op de baan stond © Flightradar24.com

Rondje op de lage hoogte

De A380 maakte vervolgens ten westen van de luchthaven en ten zuiden van Birmingham op 3.750 voet een ruime ronde waarna de machine opnieuw oplijnde. Sommige omwonenden vroegen zich op de sociale media af waarom de Superjumbo op lage hoogte overvloog. Uiteindelijk landde het toestel twaalf minuten na de go around alsnog veilig op de luchthaven van Birmingham. Niet alleen het Emirates-vliegtuig moest een extra ommetje maken, een 737-800 van de Engelse tak van TUI, registratie G-FDZR en afkomstig van het Spaanse eiland Ibiza, maakte eveneens een doorstart. De 737 van Ryanair vertrok ondanks de afgebroken start enkele minuten later alsnog naar Knock, een plaats in het westen van Ierland.  


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
A380 Boeing 737-800 Doorstart Emirates Ryanair
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Eerste airline neemt vrachtversie Embraer E190 in dienst

19/06/2025Redactie

Kandidaat-voorzitter FAA blijkt neppiloot

18/06/2025Redactie

Dassault Falcon, made in India

18/06/2025Redactie
Recent

Eerste airline neemt vrachtversie Embraer E190 in dienst

19/06/2025

Kandidaat-voorzitter FAA blijkt neppiloot

18/06/2025

Dassault Falcon, made in India

18/06/2025
Populair

Belgische luchthavens wederom gesloten

16/06/2025

‘Laatste woorden captain gecrashte Air India 787’

16/06/2025

Nep-steward vliegt jaren gratis

14/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?