Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    Defensie aast op Nederlands vliegveld

    11/07/2025

    Transavia retro-Airbus stap dichterbij levering

    10/07/2025

    Dassault eist hoofdrol op in ontwikkeling straaljager

    10/07/2025
  • Achtergrond

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025

    De KLM-hond | Column

    28/06/2025
  • Editors’ choice

    Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Veiligheid»Onderzoek naar fatale turbulentie nog altijd niet rond
Veiligheid

Onderzoek naar fatale turbulentie nog altijd niet rond

RedactieDoor Redactie28/05/2025Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Curimedia, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Singaporese autoriteiten meldden dinsdag dat het onderzoek naar een Singapore Airlines-vlucht die vorig jaar werd getroffen door extreme turbulentie werd, nog niet is afgerond. Een analyse van het weersradarsysteem van het vliegtuig is nog in behandeling in de Verenigde Staten.

Het incident vond plaats op 21 mei 2024, tijdens een vlucht van Londen naar Singapore. De Boeing 777-300ER kwam boven Myanmar plotseling in zware turbulentie terecht. Een 73-jarige Britse passagier overleed vermoedelijk aan een hartaanval. Daarnaast raakten 79 inzittenden gewond. Het toestel week uit naar Bangkok, waar medische hulp werd verleend aan de gewonden. Aan boord bevonden zich 211 passagiers en achttien bemanningsleden.

Het betrof de eerste dodelijke afloop van turbulentie in de burgerluchtvaart in 25 jaar. Het voorval heeft geleid tot meer aandacht voor het dragen van de stoelriem en het verbeteren van voorspellingen van turbulentie. Deskundigen waarschuwen dat klimaatverandering kan leiden tot een toename van extreem weer en daarmee ook van turbulentie-incidenten.

De Transport Safety Investigation Bureau (TSIB), onderdeel van het ministerie van Transport van Singapore, publiceerde dinsdag een tussentijdse update. Hierin werd bevestigd dat onderdelen van het weersradarsysteem van het vliegtuig ter analyse naar de VS zijn gestuurd. Volgens internationale richtlijnen moet binnen dertig dagen na een ongeval een voorlopig rapport worden gepubliceerd en idealiter binnen een jaar een definitief rapport. Bij uitstel moeten er jaarlijks tussentijdse verklaringen worden verstrekt.

Uit een eerder gepubliceerde analyse bleek dat het vliegtuig binnen 4,6 seconden 54 meter in hoogte daalde. Hierdoor kwamen passagiers en bemanningsleden die niet vastzaten los van hun zitplaatsen. Een ziekenhuis in Bangkok dat gewonden behandelde, meldde letsel aan ruggenmerg, schedel en hersenen.

Het ministerie van Transport van Singapore verwacht het definitieve onderzoeksrapport te publiceren zodra het onderzoek volledig is afgerond.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Onderzoek Singapore Singapore Airlines
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

12/07/2025Redactie

Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

12/07/2025Redactie

F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

12/07/2025Lieneke Koornstra
Recent

Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

12/07/2025

Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

12/07/2025

Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

12/07/2025
Populair

Defensie aast op Nederlands vliegveld

11/07/2025

Welke airline heeft de meeste vliegtuigen ter wereld?

09/07/2025

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?