Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    Defensie aast op Nederlands vliegveld

    11/07/2025

    Transavia retro-Airbus stap dichterbij levering

    10/07/2025

    Dassault eist hoofdrol op in ontwikkeling straaljager

    10/07/2025
  • Achtergrond

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025

    De KLM-hond | Column

    28/06/2025
  • Editors’ choice

    Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Duurzaamheid»Innovatie»Rusland wil productie zestig jaar oude Yak-40 hervatten
Innovatie

Rusland wil productie zestig jaar oude Yak-40 hervatten

RedactieDoor Redactie30/05/2025Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©Sergey Riabsev (GFDL 1.2 or GFDL 1.2), via Wikimedia Commons
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

In de totale geschiedenis kwamen ruim duizend exemplaren uit de productielijn, vandaag de dag zijn er nog vijftien over. De Yakovlev Yak-40 lijkt binnenkort te verdwijnen uit de lucht, toch zijn er stemmen die anders beweren.

Op een Kaukasisch investeringsforum in Mineralnye Vody, Zuid-Rusland, opperde zakenman Alexander Lebedev een ‘nieuw’ idee. De oligarch was de voormalig eigenaar van de luchtvaartmaatschappij Red Wings, die hij in 2007 oprichtte. Hij stelt voor dat Rusland de productie van het driemotorige toestel kan hervatten; zelfs met een motor minder, meldt het Russische staatspersbureau TASS.

De Yak-40 “neo” zou motoren kunnen krijgen van het tweemotorige trainings- en gevechtsvliegtuig, de Yak-130. Lebedev stelde voor dat de vliegtuigen in één van de republieken in de Noord-Kaukasus kunnen worden gebouwd. Volgens de voormalige topman zou daar een centrum kunnen komen voor de assemblage van vliegtuigen met 45 tot 75 zitplaatsen.

De historische Yak-40 beschikt over drie AI-25-turbomotoren van de voormalige Sovjetfabrikant Ivchenko Progress. Dat bedrijf zit echter in Oekraïne en maakt tegenwoordig onderdeel uit van het defensieconcern Ukroboronprom. De Yak-130 daarentegen heeft twee Ivchenko Progress AI-222-25-motoren met aanzienlijk meer stuwkracht. Bovendien worden deze motoren al sinds 2015 in Rusland gefabriceerd, zonder Oekraïense betrokkenheid.

Niet de eerste keer

Het idee komt niet helemaal uit de lucht vallen. In 2010 kwam de optie voor het eerst aan het licht en sindsdien zijn er reeds aanzienlijke stappen ondernomen. In 2016 en 2018 kwam het zelfs tot een Yak-40-testvlucht met TFE731-motoren van het Amerikaanse Honeywell. Het vliegtuig materialiseerde tot nu toe echter nooit en het project kwam stil te liggen. 

Het is bovendien niet het eerste vliegtuig waarvan Rusland productie wil herstarten. Ook plannen voor de Tupolev Tu-324 werden onlangs uit de mottenballen gehaald.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
rusland Yak-40 Yakovlev
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

12/07/2025Redactie

Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

12/07/2025Redactie

Nieuwe Russische turboprop ‘op dieet’

11/07/2025Redactie
Recent

Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

12/07/2025

Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

12/07/2025

Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

12/07/2025
Populair

Defensie aast op Nederlands vliegveld

11/07/2025

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Welke airline heeft de meeste vliegtuigen ter wereld?

09/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?