Nu deze ochtend bekend geworden is dat de PVV uit de coalitie stapt, rijst ook de vraag wat de gevolgen voor de luchtvaartsector zullen zijn. De sector zit sinds vandaag waarschijnlijk zonder verantwoordelijk minister.
Geert Wilders heeft zich met zijn PVV teruggetrokken uit de coalitie met VVD, NSC en BBB. Nadat hij gisteren de verhoudingen in de coalitie op scherp zette brak Wilders vanochtend definitief met de andere partijen. De PVV-leider heeft vanochtend vroeg aangegeven de bewindspersonen namens de PVV ‘terug te zullen trekken’. Na overleg op het Catshuis is bekendgemaakt dat alle PVV-bewindspersonen op zullen stappen en dat de overige partijen demissionair doorgaan. Premier Schoof is nadat hij de pers te woord heeft gestaan naar de Koning gegaan om het ontslag van zijn kabinet aan te bieden.
Luchtvaart zonder minister
Voor de luchtvaart betekent het vertrek van minister Barry Madlener dat een aantal belangrijke dossiers mogelijk weer op losse schroeven komt te staan. Zo was Madlener voornemens nog dit jaar een definitief besluit te nemen over de opening van Lelystad Airport voor vakantievluchten. De komst van de F-35 naar Lelystad Airport kan waarschijnlijk wel op steun van de Tweede Kamer rekenen vanwege de geopolitieke spanningen maar voor de commerciële luchtvaart ligt dat anders. Het kan dan ook haast niet anders dan dat dit besluit als controversieel wordt aangemerkt en daardoor wordt doorgeschoven naar een volgend kabinet.
Hetzelfde geldt mogelijk voor een besluit over de vliegbelasting voor langeafstandsvluchten. Wel heeft Madlener met zijn versnelde Luchthavenverkeersbesluit (LVB) de krimp van Schiphol definitief tot beleid gemaakt. Eerder deze maand werd een limiet van 478.000 vliegtuigbewegingen per jaar, waarvan maximaal 27.000 in de nacht, vastgelegd.
Sector wil duidelijkheid
Marnix Fruitema, voorzitter van luchtvaartkoepel BARIN, benadrukt het belang van duidelijkheid: ‘We hopen niet dat er vertraging ontstaat in het luchtvaartdossier. Te lang is er onzekerheid en dat is zeker niet goed voor de luchtvaart maatschappijen en niet voor omwonenden. Het traject naar minder geluid is ingezet en gaan we natuurlijk onverminderd mee door.’ Wat betreft Madleners krimpplannen is de kous voor BARIN nog niet af. De organisatie wacht nog op een beroep bij de Raad van State.
Óf en wanneer er nieuwe verkiezingen komen moet nog duidelijk worden. Verschillende partijen in Den Haag spreken al van een doorstart zonder de PVV. Een groot aantal andere partijen stuurt echter aan op snelle verkiezingen.