Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Kandidaat-voorzitter FAA blijkt neppiloot

    18/06/2025

    Maeve Aerospace strikt nieuwe partner

    18/06/2025

    KLM gaat bijdragen aan Nederlandse vliegtuigmotoren

    18/06/2025

    Ommekeer KLM A330 blijkt bizarre reden te hebben

    17/06/2025

    Fokker slaat handen ineen met luchtmacht

    17/06/2025
  • Achtergrond

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025
  • Editors’ choice

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Opmerkelijk»Airlines op Schiphol krijgen opnieuw nul op rekest
Opmerkelijk

Airlines op Schiphol krijgen opnieuw nul op rekest

RedactieDoor Redactie04/06/2025Update:04/06/2025Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Boeing 787-9 van KLM © Tim Volmer
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft aangekondigd niets te gaan doen aan de omstreden verhoging van de havengelden op Schiphol. Luchtvaartmaatschappijen hadden bezwaar aangetekend tegen de stijging van maar liefst 41 procent.

De ACM stelt dat de sterke verhoging van luchthavengelden op Schiphol ‘niet onredelijk’ is. Zo mag de luchthaven lagere tarieven rekenen aan stillere vliegtuigen, en vliegen met lawaaiige toestellen en nachtvluchten duurder maken. Bovendien mag Schiphol ook de kosten van woningisolatie doorbelasten. Ondanks de vele klachten over de nieuwe tarieven, waardoor de waakhond lang op zich liet wachten met een oordeel, grijpt de ACM dus niet in en stelt deze dat wordt voldaan aan de Luchtvaartwet.

Schiphol verdedigt de verhoging met het argument dat het extra geld nodig is om de arbeidsomstandigheden, met name voor bagageafhandelaars, te verbeteren en achterstallig onderhoud aan te pakken. De luchthaven heeft miljarden gereserveerd voor modernisering, uitbreiding en kwaliteitsverbetering van de infrastructuur. ‘We waarderen de grondige toets van de ACM en zijn tevreden met de bevestiging dat de nieuwe tarieven redelijk zijn. De ruimte die dit biedt, benutten we om de luchthaven op alle gebieden te verbeteren. We investeren in verbetering van de kwaliteit van dienstverlening aan passagiers en luchtvaartmaatschappijen, duurzaamheid, goede arbeidsomstandigheden voor iedereen die op Schiphol werkt en een goede balans met onze omgeving’, aldus Schiphol-CFO Robert Carsouw.

Kritiek van maatschappijen

Luchtvaartmaatschappijen zijn allerminst te spreken over de forse stijging. Koepelorganisatie BARIN reageert dan ook ontevreden: ‘BARIN steunt de ambitie van Schiphol om te investeren in kwaliteit, arbeidsvoorwaarden, duurzaamheid en minder geluidsoverlast. Schiphol hoort immers thuis in de top drie van luchthavens van Europa. Echter, de exorbitante stijging van de havengelden zal de luchthaven minder aantrekkelijk maken voor passagiers en vrachtvliegtuigen.’

Volgens BARIN-voorzitter Marnix Fruitema is de situatie direct terug te leiden naar strenge wetgeving in Nederland en de oneerlijke concurrentiepositie met andere landen die daaruit volgt. Hij spreekt onder andere over een ‘…absurde regel van compensatie voor de gemiste opbrengsten uit de Covid-periode.’

BARIN maakt zich zorgen over de opstapelende kosten en regeldruk voor de luchtvaartsector en is ‘teleurgesteld dat de ACM op basis van een (te) strikte conclusie van de Luchtvaartwet de stijging van de havengelden opnieuw “niet onredelijk” vindt’. De luchtvaartkoepel roept daarom op om de luchtvaartwet aan te passen, en verzoekt Schiphol om dit te steunen.

Ook easyJet zegt zeer teleurgesteld te zijn over het besluit van de ACM en benadrukt dat Schiphol hiermee nu ‘het duurste point-to-point vliegveld in Europa is’. ‘Dit brengt de concurrentiepositie van Schiphol in gevaar en legt aanzienlijke tekortkomingen bloot in het Nederlandse regelgevingskader, dat onder de huidige omstandigheden tekortschiet. De luchtvaartsector in Nederland heeft serieuze bedenkingen geuit over de effectiviteit van dit kader, vooral omdat het niet in staat is monopolistisch gedrag van invloedrijke exploitanten aan te pakken. We roepen de Nederlandse regering dringend op het regelgevende kader te herzien om eerlijke prijzen te waarborgen en de toekomst van onze sector te beschermen. Wij blijven ons inzetten om vliegen betaalbaar te houden voor Nederlandse reizigers’, schrijft de op één na grootste airline op Schiphol.

Eén lichtpunt

Op één punt verklaart de ACM de klachten gegrond: Schiphol mag een verbod op bepaalde typen toestellen die veel geluidshinder veroorzaken niet zelfstandig invoeren. In plaats daarvan moet de luchthaven wachten tot de wet is aangepast. Vanaf 1 november kan Schiphol in verband met een wijziging in de regelgeving wel een nachtverbod voor deze vliegtuigen instellen.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
ACM Luchthavengelden Schiphol
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Autoriteiten onderzoeken helikopterdrama New York

19/06/2025Redactie

Eerste airline neemt vrachtversie Embraer E190 in dienst

19/06/2025Redactie

Kandidaat-voorzitter FAA blijkt neppiloot

18/06/2025Redactie
Recent

Autoriteiten onderzoeken helikopterdrama New York

19/06/2025

Eerste airline neemt vrachtversie Embraer E190 in dienst

19/06/2025

Kandidaat-voorzitter FAA blijkt neppiloot

18/06/2025
Populair

Belgische luchthavens wederom gesloten

16/06/2025

‘Laatste woorden captain gecrashte Air India 787’

16/06/2025

Nep-steward vliegt jaren gratis

14/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?