Vliegtuigbouwer Boeing heeft vorige maand voor het eerst sinds 2020 een maandelijkse productie van 38 737 MAX-toestellen gehaald. Dat meldt The Air Current. De mijlpaal markeert een stap richting herstel van de productielijn van het populaire vliegtuig, na jaren van problemen met de machines, en een reeks strenge toezichtmaatregelen.
De productiestap werd op 30 mei bereikt in de fabriek in Renton, Washington, en werd intern al gevierd met een bijeenkomst voor medewerkers. CEO Kelly Ortberg hintte een dag eerder al op de mijlpaal tijdens een investeerdersconferentie. De productiegroei betekent ook dat Boeing nu voldoet aan de productiegrens van 38 toestellen per maand die de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA begin 2024 heeft opgelegd.
De productiebeperking werd ingesteld na een incident in januari 2024 waarbij een deurpaneel van een Alaska Airlines 737 MAX 9 tijdens de vlucht losraakte. Dat voorval leidde tot de tijdelijke vliegstop van ruim 170 toestellen en bracht zorgen aan het licht over Boeing’s kwaliteitscontrole. Sindsdien werkt Boeing aan het verbeteren van de productieprocessen. Volgens het laatste veiligheidsrapport van het bedrijf zijn er duidelijke verbeteringen zichtbaar, onder meer op het gebied van interne veiligheid en prestaties.
Hoewel de huidige productielimiet nu is bereikt, blijft verdere verhoging voorlopig afhankelijk van goedkeuring door de FAA. Ortberg benadrukte dat een eventuele stap naar 42 toestellen per maand pas wordt overwogen als de interne kwaliteitsnormen duurzaam worden gehaald. Elke volgende verhoging zou bovendien minimaal zes maanden op zich laten wachten, om de toeleveringsketen niet te verstoren.
In april produceerde Boeing 31 toestellen van de 737 MAX en leverde er 29 af. Er staan echter nog bijna 100 reeds gebouwde, maar nog niet geleverde toestellen klaar. Als het hogere productietempo standhoudt, overweegt Boeing een vierde assemblagelijn toe te voegen om de groei op de lange termijn te ondersteunen.
Daarnaast hoopt het bedrijf eind 2025 de certificering af te ronden van de laatste twee varianten van de 737 MAX: de MAX 7 en MAX 10. Deze toestellen vormen respectievelijk de kleinste en grootste varianten in de serie. Er staan meer dan 1200 bestellingen open voor de MAX 10 en ruim 330 voor de MAX 7.