Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Kandidaat-voorzitter FAA blijkt neppiloot

    18/06/2025

    Maeve Aerospace strikt nieuwe partner

    18/06/2025

    KLM gaat bijdragen aan Nederlandse vliegtuigmotoren

    18/06/2025

    Ommekeer KLM A330 blijkt bizarre reden te hebben

    17/06/2025

    Fokker slaat handen ineen met luchtmacht

    17/06/2025
  • Achtergrond

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025
  • Editors’ choice

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Airlines»Airlines ontgoocheld door nieuwe EU-regels
Airlines

Airlines ontgoocheld door nieuwe EU-regels

RedactieDoor Redactie10/06/2025Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©Jeroen Stroes Aviation Photography
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Na jarenlang erover te hebben onderhandeld, kwamen EU-lidstaten vorige week tot een overeenkomst rondom passagiersrechten. Airlines in Europa zijn allesbehalve blij. 

Het stond al sinds 2013 op de agenda, maar het lukte EU-lidstaten pas vorige week een akkoord te bereiken. Voortaan hebben passagiers onder andere pas recht op vergoeding vanaf vier uur vertraging bij vluchten onder de 3500 kilometer, en zes uur bij langere vluchten. Bovendien moeten airlines veel proactiever optreden in het geval van vertraging, bijvoorbeeld het actiever aanbieden van snacks.   

Om de vergoeding is veel te doen geweest. Verschillende EU-lidstaten, waaronder Duitsland en België, gaven duidelijk te kennen de minimale compensatiegrens van drie uur niet te willen ophogen. Aan de andere kant waren er meerdere landen die, met steun van de luchtvaartsector, pleitten voor het ophogen van de compensatiegrens naar vijf uur. Het uiteindelijke resultaat bleek een compromis.

Ontevreden

Volgens de sector moeten luchtvaartmaatschappijen op dit moment veel vluchten annuleren vanwege de compensatiegrens van drie uur. Het is voor airlines goedkoper de vlucht te annuleren en alle passagiers te compenseren dan een vervangend toestel te regelen. Het gevolg voor reizigers is dat ze erg veel vertraging oplopen van soms wel meer dan een dag. 

De airlines wilden daarom een compensatiegrens van vijf uur, opdat ze beter in staat zijn een vervangend vliegtuig te regelen. ‘Als dingen verkeerd gaan, kost het tijd een vervangend toestel en een nieuwe bemanning te vinden. Met het verlengen van de compensatiegrens, hebben luchtvaartmaatschappijen een grotere kans een oplossing te vinden waarmee het vluchtschema kan worden hersteld en passagiers op tijd naar hun bestemming kunnen worden gebracht,’ aldus Airlines For Europe (A4E).

No-show

De compensatiegrens is niet het enige wat de airlines stoort in de nieuwe regeling. De EU besloot dat maatschappijen passagiers al moeten compenseren als de vlucht binnen veertien dagen voor vertrek wordt geannuleerd. Bovendien moeten maatschappijen hun klanten van reeds ingevulde formuliertjes voorzien opdat reizigers makkelijk compensatie kunnen aanvragen. 

Ook het ferme ‘no-show-beleid’ valt hieronder. Als passagiers hun heenvlucht missen, wordt hun terugvlucht vaak automatisch geannuleerd. Voortaan moeten airlines dus compensatie aanbieden als dat veertien dagen van tevoren gebeurt. Dit schopt maatschappijen tegen het zere been omdat passagiers nog altijd misbruik maken van de economische voordelen die het niet nemen van bepaalde vluchten met zich meebrengt; het zogenaamde “skiplagging”. 


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
A4E compensatie europese unie Vertraging
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Autoriteiten onderzoeken helikopterdrama New York

19/06/2025Redactie

Eerste airline neemt vrachtversie Embraer E190 in dienst

19/06/2025Redactie

Kandidaat-voorzitter FAA blijkt neppiloot

18/06/2025Redactie
Recent

Autoriteiten onderzoeken helikopterdrama New York

19/06/2025

Eerste airline neemt vrachtversie Embraer E190 in dienst

19/06/2025

Kandidaat-voorzitter FAA blijkt neppiloot

18/06/2025
Populair

Belgische luchthavens wederom gesloten

16/06/2025

‘Laatste woorden captain gecrashte Air India 787’

16/06/2025

Nep-steward vliegt jaren gratis

14/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?