Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Kandidaat-voorzitter FAA blijkt neppiloot

    18/06/2025

    Maeve Aerospace strikt nieuwe partner

    18/06/2025

    KLM gaat bijdragen aan Nederlandse vliegtuigmotoren

    18/06/2025

    Ommekeer KLM A330 blijkt bizarre reden te hebben

    17/06/2025

    Fokker slaat handen ineen met luchtmacht

    17/06/2025
  • Achtergrond

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025
  • Editors’ choice

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»NL Nieuws»NL Vliegvelden»Kleine luchthavens vrezen voor klandizie door Faber 
NL Vliegvelden

Kleine luchthavens vrezen voor klandizie door Faber 

RedactieDoor Redactie10/06/2025Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©Remco de Wit
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De Koninklijke Marechaussee is gestopt met grenscontroles op kleine Nederlandse luchthavens waaronder vliegvelden Teuge en Hilversum. De marechaussee legt de oorzaak bij voormalig asielminister Faber. 

Sinds kort voert de Koninklijke Marechaussee (KMar) niet langer grenscontroles uit op de vliegvelden Teuge, Hilversum, Texel, vliegbasis Eindhoven, Breda en Budel. De laatstgenoemde vliegvelden doen mee aan een tijdelijke proef, maar voor Teuge, Hilversum en Texel blijft er weinig over. Vliegers van buiten het Schengengebied moeten nu elders in Nederland een tussenlanding maken om ‘de grens te passeren’.

Tot begin dit jaar kwam de marechaussee op afroep langs om grenscontroles uit te voeren bij vliegers die op een van de eerdergenoemde vliegvelden landden. Zij controleerden de documenten en keken na wat de vracht bevatte. Het gaat om enkele honderden vliegtuigen per jaar. Deze zijn bovendien vrijwel altijd ruim van tevoren gepland en gecommuniceerd met de KMar. 

Dat houdt voortaan op. De KMar geeft aan over onvoldoende capaciteit te beschikken om deze taken op afroep te blijven uitvoeren. Sinds december heeft de marechaussee haar handen vol aan de controles bij de Duitse en Belgische grenzen. Deze voerde toenmalig Asiel- en Migratieminister Faber in om de asielstroom te beperken. 

Verrassing

Hoewel de vliegvelden het besluit zagen aankomen, komt het plotseling wegvallen van de KMar toch als een verrassing. ‘Er is eerder een soort inspraakronde geweest, maar daar is niets mee gedaan’, zegt Teuge-directeur Onno de Jong tegenover dagblad De Stentor. ‘Als een onderhoudsbedrijf op Teuge nu een klant uit Engeland krijgt, moet die op een andere luchthaven een tussenlanding maken.’

In de praktijk zorgt het voor meer kosten en onderhoud. Op Teuge zitten drie onderhoudsbedrijven die meerdere klanten op de Britse eilanden hebben. ‘Het risico bestaat dat zij klanten verliezen,’ stelt De Jong. Een extra landing betekent ‘twee keer landingsgeld. En de onderhoudsinterval aan vliegtuigen is soms gebaseerd op het aantal starts van de motor. Dat aantal neemt nu ook onnodig toe.’

‘Geen significant effect’

Voorafgaand aan de invoering van de grenscontroles verklaarde toenmalig minister Faber dat die ‘geen significant effect’ zouden hebben op de bestaande taken van de marechaussee. De Rekenkamer stemde daarmee in, maar benoemde het effect op de luchthavens wel. Desalniettemin werden deze gevolgen niet als voldoende belangrijk beschouwd om af te zien van de politieke keuze.

‘De controles op Teuge, Hilversum en Texel zijn volledig verdwenen’, zegt De Jong. Volgens hem kwam het nieuws in februari vanuit het Ministerie van I&W. ‘Het is niet goed gemotiveerd en berokkent ons economische schade.’ Deze week stapt hij daarom samen met de andere luchthavens naar de rechter, zij het formeel om de procedurele gang van zaken.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Faber Hilversum Koninklijke Marechaussee Teuge Texel
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Eerste airline neemt vrachtversie Embraer E190 in dienst

19/06/2025Redactie

Kandidaat-voorzitter FAA blijkt neppiloot

18/06/2025Redactie

Dassault Falcon, made in India

18/06/2025Redactie
Recent

Eerste airline neemt vrachtversie Embraer E190 in dienst

19/06/2025

Kandidaat-voorzitter FAA blijkt neppiloot

18/06/2025

Dassault Falcon, made in India

18/06/2025
Populair

Belgische luchthavens wederom gesloten

16/06/2025

‘Laatste woorden captain gecrashte Air India 787’

16/06/2025

Nep-steward vliegt jaren gratis

14/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?