Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM Embraer keert terug naar Schiphol

    09/07/2025

    KLM en Defensie bundelen krachten

    08/07/2025

    Nederlandse F-35’s naar Polen

    08/07/2025

    “Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

    07/07/2025

    Man afkomstig van Schiphol zet het op een lopen

    07/07/2025
  • Achtergrond

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025

    De KLM-hond | Column

    28/06/2025

    ‘Iedereen moet kunnen vliegen’ | Interview

    28/06/2025

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Air France-KLM koerst op overname andere airline

    04/07/2025

    Vete zonnepanelen Schiphol laait op: ‘€300 miljoen schade’

    30/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»NL Nieuws»ANWB-traumahelikopters vaker ’s nachts de lucht in?
NL Nieuws

ANWB-traumahelikopters vaker ’s nachts de lucht in?

RedactieDoor Redactie15/06/2025Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Lifeliner 3 van de ANWB Medical Air Assistence © Tim Volmer
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De traumahelikopters van de ANWB zouden in Nederland vaker ’s nachts kunnen uitrukken als Europese regels beter worden afgestemd op de Nederlandse situatie.

Volgens Amanda Tijben, hoofd operaties bij ANWB Medical Air Assistance (MAA), zijn de huidige regels, waaronder een minimumvlieghoogte van 400 meter, vooral bedoeld voor landen met bergen en extreem weer. Nederland is daarentegen erg vlak. De regel is volgens Tijben daarom niet relevant voor ons land. ‘In Nederland hebben we geen bergachtig terrein en zijn hoogspanningslijnen goed in kaart gebracht. Toch gelden hier dezelfde strenge regels als in bijvoorbeeld Oostenrijk of Frankrijk,’ aldus Tijben.

De ANWB MAA pleit daarom voor maatwerk. Een lagere minimumhoogte in de nacht, bijvoorbeeld 200 meter, zou hier veilig zijn en de inzetbaarheid van de Lifeliner-traumahelikopters vergroten. Als die aanpassing wordt doorgevoerd, kan het aantal nachtvluchten met ongeveer 15 procent toenemen: van 3.500 naar 4.000 per jaar. Met een lopend onderzoek hoopt de ANWB aan te tonen dat soepelere regels zowel veilig als noodzakelijk zijn. Zo kan de traumaheli ook bij beperkt zicht sneller in actie komen.

Vijfde standplaats

De ANWB is nog altijd op zoek naar een nieuwe standplaats voor een vijfde traumahelikopter, die de inzetbaarheid in Oost-Nederland moet vergroten. De voorkeur gaat uit naar een locatie op Teuge Airport. Even leek dat niet meer mogelijk, nadat de Raad van State het luchthavenbesluit van het Gelderse vliegveld schrapte. Hoewel Twente Airport kortstondig als alternatief werd genoemd, werd daar al snel weer van afgezien. Teuge Airport liet vervolgens weten dat de uitspraak van de Raad geen gevolgen heeft voor de mogelijke stationering van een traumahelikopter.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
nachtvluchten Traumaheli traumahelikopter Veiligheid
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Portugese minister: Geen voorkeur bij verkoop nationale airline

09/07/2025Redactie

KLM Embraer keert terug naar Schiphol

09/07/2025Redactie

“Britse” Eurofighter Typhoons verleden tijd

09/07/2025Redactie
Recent

777-piloten krijgen standje van luchtverkeersleiding | Video

09/07/2025

Portugese minister: Geen voorkeur bij verkoop nationale airline

09/07/2025

Bijenzwerm houdt vliegtuig aan de grond

09/07/2025
Populair

Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

06/07/2025

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Lufthansa A380 ‘praktisch zonder brandstof’

06/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?