Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM Embraer keert terug naar Schiphol

    09/07/2025

    KLM en Defensie bundelen krachten

    08/07/2025

    Nederlandse F-35’s naar Polen

    08/07/2025

    “Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

    07/07/2025

    Man afkomstig van Schiphol zet het op een lopen

    07/07/2025
  • Achtergrond

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025

    De KLM-hond | Column

    28/06/2025

    ‘Iedereen moet kunnen vliegen’ | Interview

    28/06/2025

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Air France-KLM koerst op overname andere airline

    04/07/2025

    Vete zonnepanelen Schiphol laait op: ‘€300 miljoen schade’

    30/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Financieel»Is het einde van goedkope vliegtickets gekomen?
Financieel

Is het einde van goedkope vliegtickets gekomen?

RedactieDoor Redactie15/06/2025Leestijd: 5 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Jeroen Stroes Aviation Photography
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Het tijdperk van extreem goedkope vliegtickets zoals we dat kenden voor 2020 is grotendeels voorbij. Waar je vroeger voor tientjes naar populaire Europese bestemmingen kon vliegen, zijn de vliegticket prijzen nu structureel hoger door een combinatie van gestegen brandstofkosten, personeelstekorten en nieuwe duurzaamheidsmaatregelen. Toch zijn er nog steeds mogelijkheden om voordelig te vliegen als je weet wanneer en hoe je moet boeken.

Waarom worden vliegtickets steeds duurder?

De stijging van ticketprijzen komt door verschillende factoren die tegelijkertijd spelen. Brandstofkosten vormen een groot deel van de operationele kosten van luchtvaartmaatschappijen, en deze zijn flink gestegen. Daarnaast kampt de sector met ernstige personeelstekorten, waardoor lonen omhoog moeten om werknemers aan te trekken en te behouden.

Inflatie speelt ook een belangrijke rol. Alles wordt duurder, van onderhoud aan vliegtuigen tot cateringdiensten. Luchtvaartmaatschappijen moeten deze kosten doorberekenen aan passagiers om winstgevend te blijven. Bovendien worden er steeds meer duurzaamheidsmaatregelen ingevoerd, zoals investeringen in schonere brandstoffen en compensatieprogramma’s voor CO2-uitstoot. In Nederland geldt bovendien een vliegbelasting, ook wel vliegtaks genoemd, die in 2025 €29,40 per passagier per vlucht bedraagt.

De vraag naar vliegreizen is na corona weer enorm toegenomen, terwijl het aanbod nog niet volledig hersteld is. Deze scheve verhouding tussen vraag en aanbod drijft de prijzen verder op, vooral tijdens populaire reisperiodes.

Wat is er gebeurd met budget airlines zoals Ryanair en EasyJet?

Budget airlines hebben hun businessmodel aangepast aan de nieuwe realiteit. Waar ze vroeger vooral focusten op extreem lage basisprijzen, rekenen ze nu vaker extra kosten voor diensten die voorheen inbegrepen waren. Denk aan handbagage, stoelreservering en zelfs het inchecken bij de balie.

Deze maatschappijen worstelen met dezelfde kostenstijgingen als traditionele airlines. Om winstgevend te blijven, experimenteren ze met dynamische prijsmodellen waarbij tickets duurder worden naarmate de vlucht voller raakt. Ook zien we dat budgetmaatschappijen vaker kiezen voor primaire luchthavens in plaats van goedkopere alternatieven, wat de operationele kosten verhoogt.

Interessant is dat het verschil tussen budget- en reguliere maatschappijen kleiner wordt. Traditionele airlines bieden steeds vaker basic economy-tarieven aan, terwijl budgetmaatschappijen premium opties toevoegen voor passagiers die bereid zijn meer te betalen voor comfort.

Hoeveel duurder zijn vliegtickets geworden vergeleken met voor corona?

De stijging van ticketprijzen sinds 2019 is aanzienlijk, vooral op populaire routes binnen Europa. Waar je voor corona regelmatig aanbiedingen zag voor stedentrips, zijn deze promoties nu veel schaarser. De gemiddelde ticketprijs ligt op veel routes hoger dan voor de pandemie.

Seizoensinvloeden spelen een grotere rol dan voorheen. Het verschil tussen hoog- en laagseizoen is groter geworden, met name tijdens schoolvakanties en rond feestdagen. Routes naar zonnige bestemmingen in Zuid-Europa zijn vooral in de zomermaanden fors duurder geworden.

De rol van vraag en aanbod is crucialer geworden. Op routes waar minder concurrentie is of waar de capaciteit nog niet volledig hersteld is, zie je de grootste prijsstijgingen. Populaire zakenroutes hebben zich sneller hersteld qua prijsniveau dan vakantiebestemmingen.

Wanneer kun je nog wel goedkoop vliegen?

Om voordelig te vliegen moet je strategisch te werk gaan. De beste boekingsmomenten zijn meestal zes tot acht weken voor vertrek, vooral voor vluchten binnen Europa. Vermijd het boeken tijdens het weekend, want dan zijn de prijzen vaak hoger.

Flexibiliteit met je reisdata kan veel geld besparen. Vlieg bij voorkeur op dinsdag, woensdag of zaterdag, en vermijd vrijdag en zondag. Ook het tijdstip maakt uit: vroege ochtendvluchten en late avondvluchten zijn meestal goedkoper.

  • Gebruik prijsvergelijkers en stel prijsalerts in voor je gewenste route
  • Overweeg alternatieve luchthavens in de buurt van je bestemming
  • Boek retourtickets in plaats van enkele reizen
  • Probeer ruim van tevoren te boeken, met nog een schoolvakantie tussen je boek- en reisdatum in
  • Vermijd schoolvakanties en feestdagen indien mogelijk
  • Wees flexibel met je vertrek- en aankomstdata

Wat betekent de vliegtaks voor jouw ticketprijs?

Belastingen en heffingen maken een steeds groter deel uit van de totale vliegticketkosten. Deze toeslagen verschillen per land en luchthaven. Nederlandse luchthavens rekenen bijvoorbeeld luchthavenbelasting, beveiligingstoeslag en passagiersbelasting.

Duurzaamheidstoeslagen worden steeds gebruikelijker. Sommige landen hebben een ecotaks ingevoerd om de milieubelasting van vliegen te compenseren. Deze bedragen variëren afhankelijk van de vliegafstand en de klasse waarin je vliegt.

Per bestemming kunnen de verschillen groot zijn. Vluchten vanuit landen met hoge luchthavengelden zijn automatisch duurder. Ook intercontinentale vluchten hebben vaak hogere belastingen dan vluchten binnen Europa. Het loont om deze kosten van tevoren te checken, want ze kunnen oplopen tot een significant deel van je totale ticketprijs.

Zijn er nog alternatieven voor goedkoop reizen binnen Europa?

Als de prijzen van luchtvaart je te hoog zijn, zijn er verschillende alternatieven voor reizen binnen Europa. De trein wint aan populariteit, vooral op routes waar hogesnelheidsverbindingen beschikbaar zijn. Nachttreinen maken een comeback en bieden een minder oncomfortabel alternatief voor middellange afstanden.

Busverbindingen zijn vaak de goedkoopste optie, vooral voor jongeren en backpackers. Moderne bussen bieden wifi en comfortabele stoelen, al duurt de reis wel langer. Carpooling via platforms wordt ook steeds populairder voor kortere afstanden.

Conclusie: wat kunnen we verwachten voor de toekomst van vliegticketprijzen?

De tijd van extreem goedkope vliegtickets komt waarschijnlijk niet meer terug zoals we die kenden. Structurele kostenstijgingen, duurzaamheidseisen en veranderde marktomstandigheden zorgen voor een nieuw prijsniveau. Toch blijven er mogelijkheden voor wie slim boekt en flexibel is.

Voor de toekomst kunnen we een verdere consolidatie in de luchtvaartmarkt verwachten, waarbij kleinere maatschappijen opgaan in grotere. Dit kan de concurrentie verminderen en prijzen verder opdrijven. Tegelijkertijd zullen technologische ontwikkelingen en efficiëntere vliegtuigen op termijn mogelijk voor enige prijsverlichting zorgen.

Bij Up in the Sky houden we alle ontwikkelingen in de luchtvaartmarkt nauwlettend in de gaten. We blijven je informeren over prijstrends, nieuwe routes en tips om toch nog voordelig te kunnen vliegen. Want hoewel de dure vliegtickets een realiteit zijn geworden, blijft vliegen voor velen een belangrijke manier om de wereld te ontdekken.

🛫 Dit artikel is onderdeel van een groeiende reeks kennispagina’s op Up in the Sky. Mis je iets, klopt er iets niet, of heb je een goede aanvulling? Laat het weten via [email protected]! Samen houden we de info up-to-date!


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
budget Budget airlines Budgetmaatschappij Goedkoop low-cost Prijs prijsstijging prijzen Ticketprijzen
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Portugese minister: Geen voorkeur bij verkoop nationale airline

09/07/2025Redactie

Italiaanse luchthaven dicht na dodelijk incident

09/07/2025Redactie

Welke airline heeft de meeste vliegtuigen ter wereld?

09/07/2025Redactie
Recent

777-piloten krijgen standje van luchtverkeersleiding | Video

09/07/2025

Portugese minister: Geen voorkeur bij verkoop nationale airline

09/07/2025

Bijenzwerm houdt vliegtuig aan de grond

09/07/2025
Populair

Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

06/07/2025

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Lufthansa A380 ‘praktisch zonder brandstof’

06/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?