De Parijs Air Show 2025 is slechts enkele dagen onderweg, maar nu al wemelt het er van de verschillende orders bij de vliegtuigbouwers. De één is nog groter dan de ander.
Een van de meest opvallende deals betreft de Vietnamese budgetmaatschappij VietJet. De low cost-carrier sloot een deal met Airbus voor ten minste honderd Airbus A321neo’s met de mogelijkheid voor een additionele vijftig toestellen. Volgens consultancybureau Cirium Ascend is de deal goed voor 8,2 miljard euro.
Ook de Polen sloegen hun slag. Het Poolse LOT Polish Airlines trof een deal met Airbus voor een nieuwe regionale vloot van 84 Airbus A220-toestellen. De Europese vliegtuigbouwer was in een felle strijd verwikkeld met het Braziliaanse Embraer, waarvan LOT reeds meerdere toestellen in de vloot heeft. Toch moesten de Brazilianen het afleggen tegen Airbus.
De meest kolossale bestelling echter, was de Riyadh Air order voor tot wel vijftig Airbus A350-1000’s. Het gaat om een vaste bestelling van 25 toestellen met de optie dat aantal te verdubbelen. Eerder al bestelde de opkomende Saoedische airline 39 787 Dreamliners bij Boeing en zestig Airbus A321neo’s. Ondanks het grote aantal bestellingen moet de eerste vlucht nog plaatsvinden.
Afwezig
Tot nu toe lijkt vooral Airbus er met de grote orders vandoor te gaan. In schril contrast is Boeing vrijwel volledig afwezig. Als een van de weinigen neemt Qatar Airways een Boeing 777-300ER mee naar de luchthaven van Le Bourget; Amerikaanse prestigeprojecten als de 787 Dreamliner en de 777X zijn er niet te vinden.
De afwezigheid heeft deels te maken met de fatale Air India-crash in Ahmedabad, India, afgelopen donderdag. Boeing CEO Kelly Ortman liet diezelfde avond weten niet te zullen deelnemen aan de show, samen met Stephanie Pope, hoofd van Boeing Commercial Airplanes. ‘We willen er zijn voor ons team, onze klant en ons richten op het onderzoek,’ aldus Ortberg.