Bridges Air Cargo wordt wereldwijd de eerste luchtvaartmaatschappij die de vrachtvariant van de Embraer E190, de E190F, in gebruik neemt. Dat maakte vliegtuigfabrikant Embraer gisteren bekend. Het toestel, dat is omgebouwd van passagiersvliegtuig naar vrachtvliegtuig, zal naar verwachting vanaf het derde kwartaal van 2025 operationeel zijn binnen de vloot van Bridges.
De conversie werd uitgevoerd in samenwerking met vliegtuiglessor Regional One. Het gaat om de eerste van twee toestellen die zijn aangepast voor vrachtvervoer. Bridges Air Cargo is onderdeel van Bridges Worldwide, een logistieke dienstverlener die onder andere samenwerkt met bedrijven als FedEx, DHL en UPS.
De E190F is ontwikkeld als antwoord op de groeiende vraag naar snelle, efficiënte vrachtvliegtuigen voor regionale en secundaire markten, vooral aangewakkerd door e-commerce. De toestellen moeten bestaande, verouderde vrachtvliegtuigen vervangen. Volgens Embraer biedt de E190F meer dan 40 procent extra laadvolume ten opzichte van vergelijkbare oudere vliegtuigen en tot 30 procent lagere operationele kosten dan grotere narrowbody-toestellen zoals de Boeing 737.
Het toestel heeft een maximale structurele laadcapaciteit van 13.500 kilogram, verdeeld over het hoofddek en de ruimte onder de vloer. Daarnaast heeft het driemaal het vliegbereik van turboprops in dezelfde vrachtklasse.
Regional One, dat de toestellen leaset, noemt het project een ‘nieuw ijkpunt voor regionaal vrachtvervoer.’ Ook Embraer-topman Arjan Meijer spreekt van een belangrijke mijlpaal. ‘Na de drievoudige certificering van het toestel door de FAA, EASA en de Braziliaanse luchtvaartautoriteit ANAC, zijn we er klaar voor om de E190F de markt op te brengen.’