Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM Embraer keert terug naar Schiphol

    09/07/2025

    KLM en Defensie bundelen krachten

    08/07/2025

    Nederlandse F-35’s naar Polen

    08/07/2025

    “Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

    07/07/2025

    Man afkomstig van Schiphol zet het op een lopen

    07/07/2025
  • Achtergrond

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025

    De KLM-hond | Column

    28/06/2025

    ‘Iedereen moet kunnen vliegen’ | Interview

    28/06/2025

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Air France-KLM koerst op overname andere airline

    04/07/2025

    Vete zonnepanelen Schiphol laait op: ‘€300 miljoen schade’

    30/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Column»Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column
Column

Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

Hugo SassenDoor Hugo Sassen21/06/2025Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© ERIC SALARD from PARIS, FRANCE, CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

‘Zullen we maar eens wat gaan doen?’, grijnst mijn captain, terwijl we onze vluchtvoorbereiding – doorspekt met koffie, de meest recente sportieve ontwikkelingen en grappen en grollen – afronden. Vliegen vanaf Girona Costa Brava is altijd een feestje: relaxte vibe, toppersoneel en een uitzicht om van te watertanden. Vandaag gaat de reis naar Marrakesh.

Ik kom zelf die ochtend uit Barcelona gereden en hoewel de rit naar het vliegveld ruim een uur duurt, is dat het dubbel en dwars waard. Gelukkig zorgt de purser er om 04:45 uur wel voor dat er een flinke dot cafeïne onder de neus wordt geschoven. Op een vlucht naar Marrakesh kunnen er vaak onverwachte wendingen voorkomen, dus ik zal het nodig hebben.

Op naar Marrakesh dus, waar het avontuur altijd op de loer ligt. Maar geen zorgen, we hebben ’tankering fuel’ aan boord – extra brandstof dus voor als we een onverwachte de-tour moeten maken, door een plotse zandstorm, overbelast luchtruim, of een luchtshow van de Marokkaanse luchtmacht.

We zetten koers richting het zuidwesten, slalommen langs de wit besneeuwde Pyreneeën en overvliegen de Spaanse kustlijn, voordat we het Marokkaanse luchtruim binnen duiken. Boven de omringende heuvels is er een luchtballonnenfestival gaande, een explosie van kleur tegen de backdrop van het ruige Atlasgebergte.

‘Easy peasy‘, dachten we nog. Maar dan gooit Casablanca Control roet in het eten met een cliffhanger: ‘Hang hem maar even in de hold, heren, Marrakesh is voor onbepaalde tijd gesloten.’ En zo hangen we daar, in de wachtkamer van de lucht, terwijl onder ons alle vliegtuigen uitwijken naar beter bereikbare alternatieven zoals Agadir of Fez.

De temperatuur in de cockpit loopt iets op. Worden wij de volgende die een ongeplande diversion moeten maken? Een mysterieuze verkeersleider houdt ons aan het lijntje, zonder verdere uitleg, zelfs de NOTAMS zwijgen in alle talen. Na een halfuur cirkelen boven Marrakesh, hakken we de knoop door: ‘We kunnen nog maximaal tien minuten brandstof verbruiken, dan schakelen we over op plan B.’

Maar dan, als een donderslag bij heldere hemel, vertrekt er een glimmende Boeing 747 uit Marrakesh, recht op Rabat af. En zodra hij uit zicht verdwijnt, krijgen wij het verlossende woord. Groen licht, de landingsbaan is van ons! Eenmaal op de grond horen we de uitsmijter van dit avontuur: de koning van Marokko hield ons in de wacht. Zo zie je maar weer: in de luchtvaart is het niet de klant, maar de koning die de dienst uitmaakt.

Meer van Hugo Sassen


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Column Column Hugo koning Marokko Slots
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Hugo Sassen

Columnist, piloot en schrijver. Hugo heeft als piloot op verschillende plekken in Engeland, België en Spanje gewerkt en woont sinds 2023 in Barcelona. Elke maand deelt hij zijn vliegervaringen op de Boeing 737 waarmee hij Europa doorkruist. In zijn vrije tijd wisselt Hugo het luchtruim graag af met watersportavonturen op zee.

Gerelateerde Artikelen

Welke airline heeft de meeste vliegtuigen ter wereld?

09/07/2025Redactie

De opmerkelijkste patronen op FlightRadar 24

09/07/2025Redactie

De Fokker F27: hoe een Nederlandse turboprop de wereld veroverde

08/07/2025Redactie
Recent

777-piloten krijgen standje van luchtverkeersleiding | Video

09/07/2025

Portugese minister: Geen voorkeur bij verkoop nationale airline

09/07/2025

Bijenzwerm houdt vliegtuig aan de grond

09/07/2025
Populair

Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

06/07/2025

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Lufthansa A380 ‘praktisch zonder brandstof’

06/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?