Een Embraer E195-E2 van KLM staat al ruim veertig uur aan de grond op Schiphol. Het toestel was onderweg naar London Heathrow waarna het terugkeerde naar de luchthaven van Amsterdam.
De KLM Embraer E195-E2 vertrok dinsdag 2 juli om 16:37 uur vanaf Amsterdam Schiphol naar London Heathrow voor vlucht KL1011. Na ongeveer twintig minuten meldde de cockpit dat het toestel, registratie PH-NXV, was geraakt door bliksem. De machine vroeg aan luchtverkeersleiding om terugkeer naar Amsterdam.
Het toestel maakte een grote lus boven de Noordzee en zette koers richting Amsterdam. Tijdens de terugkeer vroeg de cockpit meermaals om radiocontroles en moest de luchtverkeersleiding boodschappen herhalen omdat deze niet goed werden opgevangen. Uiteindelijk landde het KLM-toestel veilig op de Polderbaan; ongeveer veertig minuten na vertrek.
Alle passagiers stapten veilig uit het vliegtuig en werden met een vervangend toestel naar London Heathrow gebracht. KLM annuleerde de terugvlucht vanuit Londen. Ruim veertig uur later staat het vliegtuig nog altijd aan de grond in Amsterdam. Volgens gegevens van Flightradar24 draait het toestel vanaf zaterdag 5 juli weer mee in de dienstregeling. De machine voert haar eerste vlucht uit naar Manchester.
Gevaar
Vliegtuigen krijgen regelmatig te maken met bliksem, gemiddeld één tot twee keer per jaar. Gelukkig zijn ze hiertegen ontworpen volgens het principe van de Kooi van Faraday. De metalen buitenkant van het vliegtuig geleidt de elektrische stroom veilig om de cabine heen, waardoor passagiers en systemen binnenin beschermd blijven.
Hoewel een blikseminslag zelden direct gevaarlijk is, kan het wel lichte schade aan het vliegtuig veroorzaken, zoals kleine gaatjes of schade aan antennes. Daarom worden vliegtuigen na een inslag altijd grondig geïnspecteerd. Piloten vermijden onweersbuien zo veel mogelijk vanwege turbulentie en mogelijke schade, en gebruiken weerradars om veilige routes te plannen.