Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    ‘Nederlands vliegtuig gecrasht bij takeoff uit Londen’

    13/07/2025

    ‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

    13/07/2025

    Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

    13/07/2025

    Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025
  • Achtergrond

    Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

    13/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025
  • Editors’ choice

    Unieke vlucht met Antonov An-124 vanuit Oekraïne

    13/07/2025

    ‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

    13/07/2025

    Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»NL Nieuws»NL Maatschappijen»KLM E195-E2 staat nog steeds aan de grond
NL Maatschappijen

KLM E195-E2 staat nog steeds aan de grond

RedactieDoor Redactie04/07/2025Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Jeroen Stroes Aviation Photography
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Een Embraer E195-E2 van KLM staat al ruim veertig uur aan de grond op Schiphol. Het toestel was onderweg naar London Heathrow waarna het terugkeerde naar de luchthaven van Amsterdam.

De KLM Embraer E195-E2 vertrok dinsdag 2 juli om 16:37 uur vanaf Amsterdam Schiphol naar London Heathrow voor vlucht KL1011. Na ongeveer twintig minuten meldde de cockpit dat het toestel, registratie PH-NXV, was geraakt door bliksem. De machine vroeg aan luchtverkeersleiding om terugkeer naar Amsterdam.

Het toestel maakte een grote lus boven de Noordzee en zette koers richting Amsterdam. Tijdens de terugkeer vroeg de cockpit meermaals om radiocontroles en moest de luchtverkeersleiding boodschappen herhalen omdat deze niet goed werden opgevangen. Uiteindelijk landde het KLM-toestel veilig op de Polderbaan; ongeveer veertig minuten na vertrek. 

Alle passagiers stapten veilig uit het vliegtuig en werden met een vervangend toestel naar London Heathrow gebracht. KLM annuleerde de terugvlucht vanuit Londen. Ruim veertig uur later staat het vliegtuig nog altijd aan de grond in Amsterdam. Volgens gegevens van Flightradar24 draait het toestel vanaf zaterdag 5 juli weer mee in de dienstregeling. De machine voert haar eerste vlucht uit naar Manchester. 

Gevaar

Vliegtuigen krijgen regelmatig te maken met bliksem, gemiddeld één tot twee keer per jaar. Gelukkig zijn ze hiertegen ontworpen volgens het principe van de Kooi van Faraday. De metalen buitenkant van het vliegtuig geleidt de elektrische stroom veilig om de cabine heen, waardoor passagiers en systemen binnenin beschermd blijven.

Hoewel een blikseminslag zelden direct gevaarlijk is, kan het wel lichte schade aan het vliegtuig veroorzaken, zoals kleine gaatjes of schade aan antennes. Daarom worden vliegtuigen na een inslag altijd grondig geïnspecteerd. Piloten vermijden onweersbuien zo veel mogelijk vanwege turbulentie en mogelijke schade, en gebruiken weerradars om veilige routes te plannen.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
E195 E2 Embraer KLM Veiligheid
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

‘Nederlands vliegtuig gecrasht bij takeoff uit Londen’

13/07/2025Redactie

Unieke vlucht met Antonov An-124 vanuit Oekraïne

13/07/2025Redactie

‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

13/07/2025Redactie
Recent

‘Nederlands vliegtuig gecrasht bij takeoff uit Londen’

13/07/2025

Unieke vlucht met Antonov An-124 vanuit Oekraïne

13/07/2025

‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

13/07/2025
Populair

Defensie aast op Nederlands vliegveld

11/07/2025

Welke airline heeft de meeste vliegtuigen ter wereld?

09/07/2025

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?