Vorige week kwam de Indiase luchtvaartautoriteit met een voorlopig rapport over de Air India Boeing 787 Dreamliner-crash. Daaruit blijkt dat de brandstoftoevoer niet langer aanstond.
Het voorlopige rapport veroorzaakte enige verwarring onder betrokkenen en experts. De brandstoftoevoer kan niet zomaar per ongeluk worden uitgezet maar piloten moeten dit actief doen. Beide piloten beschikten echter over aanzienlijke ervaring aan boord van de Boeing 787 Dreamliner.
Vlak voor de crash reageerden de vliegers verwarrend naar elkaar. ‘In de cockpitopname is te horen hoe een van hen aan de andere vraagt waarom hij de brandstofschakelaars heeft uitgezet. De andere piloot antwoordde dat hij dat niet had gedaan’, aldus het AAIB-rapport.
Geen aanpassingen
Hoewel de oorzaak van de crash nog niet helemaal honderd procent zeker is, durft Boeing al wel conclusies te trekken. De Amerikaanse vliegtuigfabrikant ziet geen noodzaak actie te ondernemen in de cockpit bij andere luchtvaartmaatschappijen, waaronder de Dreamliners van KLM. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA deelt deze visie.
De onderzoekers benadrukken eveneens dat zowel aan het ontwerp van Boeing als van motorfabrikant General Electric (GE) weinig ontbreekt. Ze zien daarom ook geen reden om veiligheidsadviezen te geven, ook wat betreft het mechanisme voor de schakelaars van de brandstoftoevoer.
Waarschuwing
Niet iedereen deelt het verhaal van de autoriteiten. De pilotenvakbond Vereinigung Cockpit waarschuwt voor overhaaste conclusies. Daarbij wijst de pilotenvakbond op een Special Airworthiness Information Bulletin (SAIB) van de FAA uit 2018. Toen werden maatschappijen aanbevolen een test uit te voeren op de brandstofschakelaars aan boord van hun Boeing 787 Dreamliners.
De verongelukte Boeing bleek die controle niet te hebben ondergaan. Air India bevestigt dat omdat het een aanbeveling was die als niet-bindend gold. Daarom moeten geïnteresseerden oppassen met overhaaste conclusies, waaronder het verhaal van zelfmoord van de piloot. ‘Het tot nu toe gepresenteerde rapport laat geen duidelijke conclusie toe over een opzettelijke handeling’, staat in een verklaring van de pilotenvakbond.



Uddel
MBO