Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Redactie
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Boeing 777 kan niet landen op Schiphol, wijkt uit

    16/11/2025

    Europese vervanger voor AWACS-vliegtuigen?

    16/11/2025

    KLM 777 na 3,5 uur terug op Schiphol

    15/11/2025

    Kritiek op vliegtaks uit onverwachte hoek

    15/11/2025

    Zo wordt een gloednieuw KLM-vliegtuig afgeleverd

    15/11/2025
  • Achtergrond

    Zo wordt een gloednieuw KLM-vliegtuig afgeleverd

    15/11/2025

    Van co Caravelle tot captain Boeing 757 en DC-4

    15/11/2025

    De grootste vliegshow van Nederland

    13/11/2025

    Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

    08/11/2025

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025
  • Editors’ choice

    Na MD-11 is nu ook DC-10 aan de beurt

    16/11/2025

    Van co Caravelle tot captain Boeing 757 en DC-4

    15/11/2025

    Ryanair bespaart €40 miljoen op boardingpas

    14/11/2025

    Embraer start gevecht tegen drones

    13/11/2025

    De grootste vliegshow van Nederland

    13/11/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Veiligheid»Gezagvoerder weigert Amerikaanse 757 te vliegen
Veiligheid

Gezagvoerder weigert Amerikaanse 757 te vliegen

Door Redactie22 augustus 2025, 06:49 • Update 13:29Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Remco de Wit
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Een gezagvoerder van Delta zag voor vertrek vanaf Atlanta Hartsfield-Jackson International Airport af om met de aangewezen Boeing 757 de lucht in te gaan.

Op vlucht DL466 vanaf de Amerikaanse stad op weg naar Las Vegas Harry Reid International Airport zou een 757, waarvan de registratie onbekend is, ingezet worden. Echter, de captain had een dag eerder al met ditzelfde vliegtuig gevlogen en zou problemen met de elevator surfaces hebben ervaren. Dit component is belangrijk voor het regelen van de hellingshoek van het toestel.

‘Onderbuikgevoel’

Na de landing werd het vliegtuig op basis van de bevindingen van de piloten negen uur lang geïnspecteerd door het onderhoudspersoneel. Dit gaf de 757 uiteindelijk weer vrij zonder dat er een technisch mankement aan het liftsysteem gevonden was. De gezagvoerder nam daarmee geen genoegen en weigerde met het toestel te vliegen. Volgens Simple Flying zou hij een ‘onderbuikgevoel’ hebben gehad. Hoewel beide piloten hun vertrouwen in de onderhoudsdiensten uitspraken, betekende het volgens hen niet dat er alsnog geen probleem met de 757 zou zijn. De captain verlangde een volledige inspectie. Voor hem was het de eerste keer in 22 jaar dat hij een toestel weigerde te vliegen, terwijl het voor de copiloot zeven jaar geleden was.

Vervangend vliegtuig

De gezagvoerder zou vervolgens tegen de passagiers hebben gezegd dat hij het potentiële risico niet wilde negeren. Daarop werd besloten een andere 757, registratie N6706Q, in te zetten. Dit vliegtuig vertrok uiteindelijk iets minder dan anderhalf uur na de aanvankelijke vertrektijd en landde met een uur vertraging. Het is onbekend of de door de cockpitcrew geweigerde 757 inmiddels weer in dienst is.


Vacature: aan de slag bij Vliegschool Hilversum!

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum
757 Delta gezagvoerder Technisch mankement Veiligheid
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Boeing 777 kan niet landen op Schiphol, wijkt uit

16/11/2025Sytse Sijbesma

Trump zet vertraagde passagiers in de kou

16/11/2025Leon Holtkuile

A330 en 787 ontsnapten maar net aan ramp

16/11/2025Leon Holtkuile
Recent

Boeing 777 kan niet landen op Schiphol, wijkt uit

16/11/2025

Trump zet vertraagde passagiers in de kou

16/11/2025

A330 en 787 ontsnapten maar net aan ramp

16/11/2025
Populair

Amerikaanse B-52-bommenwerper maakt rondje Europa

12/11/2025

Zo wordt een gloednieuw KLM-vliegtuig afgeleverd

15/11/2025

Embraer start gevecht tegen drones

13/11/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?