Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Redactie
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025

    Wizz Air maakt eerdere plannen met Airbus definitief

    07/11/2025

    Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

    07/11/2025

    ‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

    07/11/2025

    Piloot bewusteloos tijdens de landing

    07/11/2025
  • Achtergrond

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025

    Met suïcidale neigingen door de vliegkeuring? | Column

    02/11/2025

    ‘Geef mij maar het vliegtuig!’

    01/11/2025

    Het korte turbulente tweede leven van een paar KLM 747’s

    01/11/2025

    VVD’s droomkabinet: hoop voor de luchtvaart? | Analyse

    29/10/2025
  • Editors’ choice

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025

    Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

    07/11/2025

    ‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

    07/11/2025

    Turkish Airlines verzekert cruciale vlootuitbreiding

    06/11/2025

    KLM-cijfers zien er zorgelijk uit

    06/11/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Vliegtuigen»Laatste vlucht voor Airbus-icoon
Vliegtuigen

Laatste vlucht voor Airbus-icoon

Door Redactie2 september 2025, 13:00 • Update 23:51Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©Maurits Vink - Up in the Sky
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Iran Air heeft het laatste Airbus A300B4-toestel uit haar passagiersvloot met pensioen gestuurd. Dit markeert het definitieve einde van commerciële passagiersvluchten van dit type wereldwijd. Het vliegtuig maakte zijn laatste commerciële vlucht in juni 2025, waardoor een periode van meer dan vier decennia voor het type ten einde komt.

Langdurig gebruik door Iran Air

Iran Air gebruikte de A300B4 langer dan de meeste luchtvaartmaatschappijen, vooral omdat internationale sancties het vernieuwen van de vloot moeilijker maakten. Door het vertrek van de A300B4 rest enkel nog de A300-600R in de passagiersvloot van de airline. De machine, registratie EP-IBG, is 41 jaar oud en heeft sinds de ingebruikname in december 1986 bijna 72.000 vlieguren gemaakt.

Geschiedenis van het toestel

Het toestel kwam in juni 2006 bij Iran Air, geleasd van ACT Airlines. Eerder vloog de A300B4 bij diverse andere luchtvaartmaatschappijen. Aanvankelijk was het vliegtuig bedoeld voor levering aan Luxair, maar die overdracht werd nooit een feit.

In december 1986 kwam het toestel in dienst bij de Finse maatschappij KarAir, die later opging in Finnair. In 1990 nam Finnair de A300B4 in gebruik. Vervolgens vloog het toestel in 1998 voor Air Scandic en werd kortstondig geleased aan de Britse maatschappij Caledonian Airways. Daarna volgden onder meer MNG Airlines en Turkish Airlines.

Een mijlpaal in de luchtvaartgeschiedenis

De Airbus A300, geïntroduceerd in de jaren 70, was ’s werelds eerste widebodytoestel met twee motoren. Het bood lagere operationele kosten, een groter bereik en ruimte voor meer passagiers. Met het afscheid van het laatste A300B4-toestel verdwijnt een iconisch vliegtuigtype.


Vacature: aan de slag bij Vliegschool Hilversum!

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
A300B4 ACT Airlines Airbus Finnair Iran Air KarAir
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Wizz Air maakt eerdere plannen met Airbus definitief

07/11/2025Selim Tuncyurek

Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

07/11/2025Selim Tuncyurek

‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

07/11/2025Selim Tuncyurek
Recent

De vliegende start van een Transavia-captain

08/11/2025

Wizz Air maakt eerdere plannen met Airbus definitief

07/11/2025

Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

07/11/2025
Populair

KLM 737 vliegt van Amsterdam naar Enschede

05/11/2025

Amerikaanse superdrone gaat de lucht in

05/11/2025

Russische vliegtuigen op bezoek in Zuid-Amerika

07/11/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?