Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Redactie
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Wizz Air maakt eerdere plannen met Airbus definitief

    07/11/2025

    Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

    07/11/2025

    ‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

    07/11/2025

    Piloot bewusteloos tijdens de landing

    07/11/2025

    Straks Zweedse straaljagers uit Canada?

    07/11/2025
  • Achtergrond

    Met suïcidale neigingen door de vliegkeuring? | Column

    02/11/2025

    ‘Geef mij maar het vliegtuig!’

    01/11/2025

    Het korte turbulente tweede leven van een paar KLM 747’s

    01/11/2025

    VVD’s droomkabinet: hoop voor de luchtvaart? | Analyse

    29/10/2025

    De high lights van Transavia

    25/10/2025
  • Editors’ choice

    Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

    07/11/2025

    ‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

    07/11/2025

    Turkish Airlines verzekert cruciale vlootuitbreiding

    06/11/2025

    KLM-cijfers zien er zorgelijk uit

    06/11/2025

    Embraer heeft grootse plannen, maar moet keuzes maken

    06/11/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Extra»Waarom vliegtuigcabines zo vaak blauw en grijs zijn
Extra

Waarom vliegtuigcabines zo vaak blauw en grijs zijn

Door Redactie2 september 2025, 07:48Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
A330 cabine - ©Finnair
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Stap een willekeurig vliegtuig binnen en de kans is groot dat je begroet wordt door een zee van blauwgrijze tinten. De stoelen zijn donkerblauw, de vloer is grijs, de gordijnen tussen klassen zijn… blauw of grijs. Toeval? Zeker niet.

De kleur blauw is in de luchtvaart net zo alomtegenwoordig als een gatewijziging op Schiphol. Maar waarom eigenlijk? Waarom zijn vliegtuiginterieurs zo vaak uitgevoerd in blauw en grijs, en zelden in rood, geel of paars?

Blauw straalt vertrouwen uit

De belangrijkste reden: psychologie. Uit kleuronderzoek blijkt dat blauw bij veel mensen een gevoel van rust, veiligheid en betrouwbaarheid oproept. Niet onbelangrijk wanneer je in een metalen buis op elf kilometer hoogte zit. Blauw wordt ook geassocieerd met lucht en water – twee natuurlijke elementen die rustgevend werken. In de luchtvaart wil je passagiers vooral kalm houden, en blauw helpt daar onbewust bij.

Airlines zijn zich daarvan bewust. “Het zit in ons DNA,” zou KLM kunnen zeggen, maar ook bij Lufthansa, Finnair en United zie je het terug: blauw als basiskleur in stoelen, bekleding, verlichting en uniformen. Het is niet alleen cultureel ingeburgerd, maar ook strategisch gekozen.

Grijs als neutrale buffer

En die grijstinten? Die doen iets anders. Grijs is neutraal, tijdloos en maskeert vuil – geen overbodige luxe in een omgeving waar honderden mensen per dag passeren. Donkergrijs tapijt of lichtgrijze wandpanelen zorgen ervoor dat een cabine er na vijf uur vliegen nog steeds toonbaar uitziet.

Grijs is bovendien een uitstekende “achtergrondkleur”: het laat accentkleuren zoals een airline-logo, blauwe stoelbekleding of zelfs het gele hesje van de purser extra opvallen.

Het mag niet té vrolijk

Een cabine is geen kinderdagverblijf. Kleuren als rood, oranje of felgeel worden bewust vermeden. Rood kan onbewust worden geassocieerd met gevaar of urgentie, terwijl geel op langere vluchten als vermoeiend kan worden ervaren. Bovendien kunnen felle kleuren sneller gaan irriteren in kleine, afgesloten ruimtes.

Sommige luchtvaartmaatschappijen hebben het toch geprobeerd. Het IJslandse WOW air had ooit paarse stoelen en verlichting, terwijl Emirates in de jaren ‘90 experimenteerde met beige en goud. Maar de overgrote meerderheid keert vroeg of laat terug naar het vertrouwde palet van blauw en grijs.

De opmars van sfeerlicht

Dat wil niet zeggen dat er niks verandert. Steeds meer vliegtuigen zijn uitgerust met LED-verlichting die de sfeer aan boord aanpast aan het moment van de dag. Denk aan zacht oranje licht bij zonsondergang, of blauwachtig wit licht om je bij een vroege landing wakker te krijgen. Maar ook hier blijft blauw dominant, juist vanwege dat kalmerende effect.

Blauw blijft bovenaan

Dus de volgende keer dat je plaatsneemt in een vliegtuigstoel met blauwe stof en een grijze vloer, weet je: dit is niet zomaar gekozen. Je zit in een zorgvuldig samengestelde omgeving, ontworpen om je hersenen gerust te stellen, je ogen niet te vermoeien en het schoonmaakteam een plezier te doen.

🛫 Dit artikel is onderdeel van een groeiende reeks kennispagina’s op Up in the Sky. Mis je iets, klopt er iets niet, of heb je een goede aanvulling? Laat het weten via [email protected]! Samen houden we de info up-to-date!


Vacature: aan de slag bij Vliegschool Hilversum!

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Cabine Kleur
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Wizz Air maakt eerdere plannen met Airbus definitief

07/11/2025Selim Tuncyurek

Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

07/11/2025Selim Tuncyurek

‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

07/11/2025Selim Tuncyurek
Recent

Wizz Air maakt eerdere plannen met Airbus definitief

07/11/2025

Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

07/11/2025

‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

07/11/2025
Populair

KLM 737 vliegt van Amsterdam naar Enschede

05/11/2025

Nieuwe aanwinst voor Oekraïense luchtmacht

03/11/2025

Amerikaanse superdrone gaat de lucht in

05/11/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?