Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Redactie
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Wizz Air maakt eerdere plannen met Airbus definitief

    07/11/2025

    Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

    07/11/2025

    ‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

    07/11/2025

    Piloot bewusteloos tijdens de landing

    07/11/2025

    Straks Zweedse straaljagers uit Canada?

    07/11/2025
  • Achtergrond

    Met suïcidale neigingen door de vliegkeuring? | Column

    02/11/2025

    ‘Geef mij maar het vliegtuig!’

    01/11/2025

    Het korte turbulente tweede leven van een paar KLM 747’s

    01/11/2025

    VVD’s droomkabinet: hoop voor de luchtvaart? | Analyse

    29/10/2025

    De high lights van Transavia

    25/10/2025
  • Editors’ choice

    Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

    07/11/2025

    ‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

    07/11/2025

    Turkish Airlines verzekert cruciale vlootuitbreiding

    06/11/2025

    KLM-cijfers zien er zorgelijk uit

    06/11/2025

    Embraer heeft grootse plannen, maar moet keuzes maken

    06/11/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Extra»KNILM: De vergeten luchtvaartpionier van Nederlands-Indië
Extra

KNILM: De vergeten luchtvaartpionier van Nederlands-Indië

Door Redactie18 september 2025, 05:00Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
AnonymousUnknown author, CC BY 4.0, via Wikimedia Commons
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Als je aan KLM denkt, denk je aan blauw-witte vliegtuigen, Schiphol en een wereldwijd netwerk. Maar ooit bestond er een ‘tweede KLM’ – minstens zo prestigieus, maar tegenwoordig vrijwel vergeten: de KNILM, oftewel de Koninklijke Nederlandsch-Indische Luchtvaart Maatschappij.

Opgericht in een tijd van ambitie

De KNILM werd opgericht in 1928, slechts negen jaar na de KLM. Terwijl de KLM zich richtte op Nederland en Europa, was de KNILM bedoeld als civiele luchtvaartmaatschappij binnen Nederlands-Indië.

Het hoofdkantoor stond in Batavia (het huidige Jakarta), en de maatschappij opereerde onafhankelijk van de KLM, al was er uiteraard samenwerking. Het doel? Passagiers, post en vracht vervoeren tussen eilanden als Java, Sumatra, Borneo en Celebes – in een tijd waarin reizen per boot vaak dagen duurde.

Vliegen tussen vulkanen en regenwouden

De KNILM vloog op plaatsen die voor Europese maatschappijen bijna mythisch klonken: Bandung, Balikpapan, Makassar, Palembang. De routes waren uitdagend, vaak boven onherbergzaam terrein, met onvoorspelbaar weer, weinig navigatiehulpmiddelen en minimaal uitgeruste landingsbanen.

De toestellen – aanvankelijk Fokkers (zoals de F.VIIa) – werden aangepast aan de tropische omstandigheden. Denk aan extra ventilatie, robuust landingsgestel en versterkte motoren. Later vloog men met Amerikaanse Douglas DC-2’s en DC-3’s.

Foto: Collectie Wereldmuseum (v/h Tropenmuseum), part of the National Museum of World Cultures, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

In de jaren ’30 breidde de KNILM haar vleugels uit buiten Nederlands-Indië. Er kwamen lijndiensten naar Singapore, Manilla, en zelfs Darwin in Australië – een internationale primeur. In 1938 werd de eerste commerciële luchtpostdienst geopend tussen Batavia en Sydney.

De oorlog breekt uit

De Tweede Wereldoorlog betekende het begin van het einde voor de KNILM. Na de Japanse inval in Nederlands-Indië in 1942 werden veel vliegtuigen geëvacueerd naar Australië of vernietigd op de grond.

Een deel van de KNILM-vloot werd ingelijfd door de Amerikaanse luchtmacht (USAAF) voor transportmissies in de Pacific. Enkele Nederlandse piloten bleven actief in oorlogsdienst.

Na de oorlog keerde de KNILM niet meer terug naar haar oude glorie. In 1947 werd de maatschappij officieel opgeheven en samengevoegd met de KLM. De overgebleven toestellen, infrastructuur en personeel gingen op in wat later KLM Interinsulair Bedrijf zou worden – de voorloper van Garuda Indonesia.

Foto: Rijksmuseum, CC0, via Wikimedia Commons

Een pionier, vergeten maar niet verdwenen

Vandaag de dag leeft de naam KNILM vooral voort in luchtvaartmusea, verzamelingen van oude dienstregelingen en enkele overgebleven vliegtuigen in Australische of Amerikaanse opslag. Maar haar betekenis is groter dan vaak wordt beseft.

De KNILM was:

  • Een van de eerste maatschappijen met interinsulaire lijnvluchten.
  • Een technisch pionier in het vliegen onder extreme weers- en terreincondities.
  • Een belangrijke schakel in de koloniale infrastructuur van toen.

De KNILM mag dan zijn opgegaan in de geschiedenis, haar erfenis is tastbaar. Niet alleen in oude foto’s van DC-2’s op Javaanse landingsbanen, maar ook in het besef dat de luchtvaart in Zuidoost-Azië mede gebouwd is op Nederlandse pioniers.

🛫 Dit artikel is onderdeel van een groeiende reeks kennispagina’s op Up in the Sky. Mis je iets, klopt er iets niet, of heb je een goede aanvulling? Laat het weten via [email protected]! Samen houden we de info up-to-date!


Vacature: aan de slag bij Vliegschool Hilversum!

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Extra KNILM Nederlands-Indië
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Wizz Air maakt eerdere plannen met Airbus definitief

07/11/2025Selim Tuncyurek

Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

07/11/2025Selim Tuncyurek

‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

07/11/2025Selim Tuncyurek
Recent

Wizz Air maakt eerdere plannen met Airbus definitief

07/11/2025

Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

07/11/2025

‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

07/11/2025
Populair

KLM 737 vliegt van Amsterdam naar Enschede

05/11/2025

Nieuwe aanwinst voor Oekraïense luchtmacht

03/11/2025

Amerikaanse superdrone gaat de lucht in

05/11/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?