Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Redactie
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Duitsland zegt ‘NEIN’ tegen dure vliegtickets

    14/11/2025

    Transavia zet volgende stap richting Noord-Afrika

    14/11/2025

    Onderhandelingen straaljager hervat na Franse crisis

    13/11/2025

    De grootste vliegshow van Nederland

    13/11/2025

    Embraer begonnen aan bouw opvolger Nederlandse Hercules

    12/11/2025
  • Achtergrond

    De grootste vliegshow van Nederland

    13/11/2025

    Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

    08/11/2025

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025

    Met suïcidale neigingen door de vliegkeuring? | Column

    02/11/2025

    ‘Geef mij maar het vliegtuig!’

    01/11/2025
  • Editors’ choice

    Ryanair bespaart €40 miljoen op boardingpas

    14/11/2025

    Embraer start gevecht tegen drones

    13/11/2025

    De grootste vliegshow van Nederland

    13/11/2025

    Kan Boeing eindelijk verder met 777X?

    12/11/2025

    Turkse C-130 Hercules neergestort

    11/11/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Extra»Toen Schiphol nog onder water stond
Extra

Toen Schiphol nog onder water stond

Door Redactie24 september 2025, 05:00Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Mensen en materieel © Schiphol
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Tegenwoordig geldt Schiphol als een van de drukste en modernste luchthavens ter wereld. Een plek waar dagelijks tienduizenden reizigers overstappen, honderden toestellen landen en opstijgen, en vracht vanuit alle hoeken van de wereld verwerkt wordt. Maar ooit was hier niets anders dan water. Letterlijk.

Schiphol ligt op de bodem van het vroegere Haarlemmermeer – een binnenzee die eeuwenlang als bedreiging gold voor steden als Amsterdam en Leiden. Pas na grootschalige drooglegging in de 19e eeuw kwam het land vrij waarop de luchthaven zou verrijzen.

Drooglegging van het Haarlemmermeer

Het Haarlemmermeer was geen lieflijk meertje. In de 17e en 18e eeuw groeide het uit tot een serieus probleem: bij storm sloeg het water steeds verder landinwaarts. Dorpen verdwenen, land verdronk. Vandaar de bijnaam “de Waterwolf”. In 1837 besloot koning Willem I dat het meer voorgoed moest worden drooggelegd.

Dat gebeurde tussen 1849 en 1852 met behulp van drie enorme stoomgemalen, waaronder het beroemde gemaal De Cruquius. Het resultaat: 18.000 hectare nieuw land, meters onder zeeniveau.

Van fort naar vliegveld

In 1859 werd op die kersverse bodem Fort Schiphol gebouwd, als onderdeel van de Stelling van Amsterdam. De naam ‘Schiphol’ bestond dus al. Waar die naam eigenlijk vandaan komt? Volgens oude documenten stamt de naam Schiphol uit het jaar 1450. Het beschreven deel ligt binnen Aalsmeer ten zuidwesten van Amstelveen en zeker niet in het water. Het was een moerasachtig stuk land waar men hout kon halen. Schip Holl stamt daarmee uit de 15e eeuw en is een samenvoeging van twee Gotische woorden: ‘Skip’ (hout om te hakken) en Holl (laaggelegen land).

Foto: via Schiphol

Pas in 1916 kwam de luchtvaart om de hoek kijken. De militaire luchtvaartafdeling (LVA) gebruikte het terrein als noodlandingsveld tijdens de Eerste Wereldoorlog (waarin Nederland neutraal bleef). In 1920 landde het eerste civiele toestel van de KLM: een De Havilland DH-16 uit Londen.

Een modderige start

De eerste jaren waren… primitief. Het ‘vliegveld’ bestond uit grasvelden, houten hangars en een enkel keetje als ‘terminal’. Tijdens regenval veranderde Schiphol in een modderpoel. Toch groeide het gestaag. In 1928 werd het uitgebreid voor de Olympische Spelen in Amsterdam, en in 1938 werd het officieel tot “luchtvaartterrein van nationaal belang” verklaard.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd Schiphol gebombardeerd en later door de Duitsers uitgebouwd tot Fliegerhorst. Na de oorlog lag het grotendeels in puin, maar men besloot: we bouwen het weer op. En beter dan ooit.

🛫 Dit artikel is onderdeel van een groeiende reeks kennispagina’s op Up in the Sky. Mis je iets, klopt er iets niet, of heb je een goede aanvulling? Laat het weten via [email protected]! Samen houden we de info up-to-date!


Vacature: aan de slag bij Vliegschool Hilversum!

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Extra Haarlemmermeer Schiphol
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Transavia zet volgende stap richting Noord-Afrika

14/11/2025Niek de Weert

De grootste vliegshow van Nederland

13/11/2025Goof Bakker

Opvallend Transavia-vliegtuig bijna naar Schiphol

11/11/2025Niek de Weert
Recent

Ryanair bespaart €40 miljoen op boardingpas

14/11/2025

VS over China’s ‘rode lijn’ met Taiwan straaljager-deal

14/11/2025

Emirates-deal voor nieuw type toestel eindelijk rond

14/11/2025
Populair

Amerikaanse B-52-bommenwerper maakt rondje Europa

12/11/2025

Turkije over F-35: ‘Tijd dat VS beloftes waarmaakt’

10/11/2025

Leasemaatschappij in grote problemen na Nederlandse overname

12/11/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?