Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Redactie
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Wizz Air maakt eerdere plannen met Airbus definitief

    07/11/2025

    Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

    07/11/2025

    Piloot bewusteloos tijdens de landing

    07/11/2025

    Straks Zweedse straaljagers uit Canada?

    07/11/2025

    Russische vliegtuigen op bezoek in Zuid-Amerika

    07/11/2025
  • Achtergrond

    Met suïcidale neigingen door de vliegkeuring? | Column

    02/11/2025

    ‘Geef mij maar het vliegtuig!’

    01/11/2025

    Het korte turbulente tweede leven van een paar KLM 747’s

    01/11/2025

    VVD’s droomkabinet: hoop voor de luchtvaart? | Analyse

    29/10/2025

    De high lights van Transavia

    25/10/2025
  • Editors’ choice

    Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

    07/11/2025

    Turkish Airlines verzekert cruciale vlootuitbreiding

    06/11/2025

    KLM-cijfers zien er zorgelijk uit

    06/11/2025

    Embraer heeft grootse plannen, maar moet keuzes maken

    06/11/2025

    MD-11 gecrasht tijdens takeoff

    05/11/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Rubriek»Militair»Doen jachtvliegers het beter? | Interview
Militair

Doen jachtvliegers het beter? | Interview

Door Leonard van den Broek4 oktober 2025, 06:49Leestijd: 6 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Nederlandse jachtvlieger in NF-5 © Beeldbank Nederlands Instituut Militaire Historie
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Recent is opnieuw een uitgave verschenen met een bundeling van jachtvliegers-verhalen. Het boek “Jachtvliegers doen het beter” bevat meer dan 100 verhalen en anekdotes over de naoorlogse jachtvliegerij in Nederland. Deze zijn aangeleverd door ruim 40 schrijvers, de meeste daarvan oud-jachtvliegers. Up in the Sky sprak met de samensteller en uitgever, Martin Leeuwis.

”Fighter Pilots do it Better” (“Jachtvliegers doen het beter”) is het vijfde boek uit een serie. Martin Leeuwis, zelf voormalig jachtvlieger op de NF-5, vertelt: ‘Het eerste boek, “Jachtvliegers in de Koude Oorlog” was een bundeling van jachtvliegverhalen voor de “Fighter Pilots Call” [een vijfjaarlijkse reünie van Nederlandse jachtvliegers, LvdB] in 2010. Vervolgens bleven de verhalen binnenkomen, zodat we met gemak een tweede boek konden uitbrengen. “Jachtvliegers doen een boekje open” verscheen in 2020. In 2021 verscheen “Jachtvliegers vertellen hun verhaal” door Gerrit Boxem, met 28 interviews met Nederlandse jachtvliegers. In “Langs hier, langs daar…” (2022) verzamelde Peer Dekkers verhalen uit de vliegeropleidingen.

Nederlandse F-16AM en TF-104G Starfighter © Leonard van den Broek

Bird strike

‘Dit vijfde boek bleek toch aanmerkelijk moeilijker om te vullen met nieuwe verhalen. Het aantal oud-jachtvliegers dat nog verhalen instuurt is duidelijk afgenomen. Ook wilde ik dubbelingen voorkomen, want nog eens tien verhalen over bird strikes of landingen naast de baan gaat op den duur vervelen. Ook zie je dat het aantal spannende en smeuïge verhalen in de loop der jaren afneemt: sinds de jaren vijftig is de jachtvliegerij een stuk professioneler geworden en de vliegers halen tegenwoordig minder streken uit.’

De vliegveiligheid is een ander groot verschil tussen toen en nu: de militaire luchtvaart is een stuk veiliger geworden. ‘Voor de samenstelling van dit boek heb ik goed gebruik gemaakt van het archief van “Veilig Vliegen”. Dat was een tijdschrift van de KLu over vliegveiligheid. Ik heb daar dankbaar uit kunnen putten, door de meest opvallende incidenten eruit te pikken. De beschrijvingen waren vaak erg lang en gedetailleerd, dus die heb ik ingekort en soms herschreven. Uiteindelijk is het een mooie mix geworden van ingezonden verhalen en anekdotes, en artikelen uit “Veilig Vliegen”. Maar de spoeling wordt nu echt wel dun, dus waarschijnlijk is dit de laatste uit de reeks.’

Nederlandse luchtmachthistorie: Hawker Hunter, RF-84F Thunderflash, F-86K Kaasjager en TF-104G Starfighter © Leonard van den broek

Remchute

‘In de jaren vijftig is het voorgekomen dat er jaarlijks meer dan 25 vliegers omkwamen door crashes, en dat enkele jaren achter elkaar! Daar waren verschillende verklaringen voor: de vliegtuigen en motoren waren minder betrouwbaar. Verder was de intensiteit van vliegen en oefenen behoorlijk hoog, want morgen zouden de Russen kunnen aanvallen. Tegelijkertijd is het ervaringsniveau tegenwoordig veel hoger. Vroeger moesten ze zelf dingen uitvinden, bijvoorbeeld wat de beste remtechniek was op een natte baan met een bepaald toestel. Aerodynamic braking, of toch juist afremmen met remchute: wat het beste was stond niet in het handboek. Dus ze deden dan maar wat de oudste vlieger van het squadron riep, maar dat was niet altijd het beste. Meerdere kisten belandden zo naast de baan, puur door een verkeerde landingstechniek.’

F-84F Thunderstreak, tentoongesteld in het NMM te Soesterberg © Leonard van den Broek

Brand

Een ander verhaal uit het boek illustreert dit goed. Twee F-84F Thunderstreaks die in Zuid-Duitsland in take off wilden maar uiteindelijk baan tekort kwamen. Aan berekeningen van “take off performance”, dus hoeveel baanlengte benodigd was bij bepaalde omstandigheden, werd in die tijd nauwelijks aandacht besteed. Dat het met een zwaar behangen kist bij warm weer, als de motor minder vermogen kon leveren, een keer mis zou gaan, was te verwachten. Bij de start vanaf een Amerikaanse vliegbasis in Zuid-Duitsland begonnen twee Nederlandse “Streaks” aan hun lange aanloop voor de start.

Op het laatste deel van de baan zagen beide vliegers dat ze het niet zouden halen, dus hun enige redmiddel was het afwerpen van de grote 450 gallon brandstoftanks. Vier van deze tanks stuiterden over de baan en 7000 liter brandstof vloog in brand! Verlost van hun zware last sprongen de twee Streaks de lucht in. Bij berekeningen achteraf bleek dat ze onder de gegeven omstandigheden 9200 voet “groundroll” nodig hadden gehad – terwijl de baanlengte 9000 voet was! Na dit incident werden de jachtvliegers verplicht om berekeningen voor de take off performance te gaan uitvoeren.

Chronologisch

De verhalen in het boek zijn bewust niet chronologisch geordend. Leeuwis: ‘De opzet leent zich tot lekker bladeren en stukjes te lezen. Dat leest toch net wat makkelijker dan een roman met verhaallijn die je moet onthouden, met personages en zo.’ 

Nederlandse NF-5B van 314 squadron © Hans Sloot

Het merendeel van de verhalen in het boek komt uit de jaren zestig en zeventig, een aanzienlijk deel ook nog uit de jaren tachtig. De jaren negentig en daarna zijn duidelijk ondervertegenwoordigd. ‘Tegenwoordig is men toch wat voorzichtiger in het delen van verhalen, het zijn niet altijd gebeurtenissen die je aan de grote klok wilt hangen. Zeker als vliegers nog reservist of in actieve dienst zijn, zal de baas daar niet altijd blij mee zijn.’

Bumpersticker

En waar verwijst de titel nu eigenlijk naar, waar komt deze uitdrukking vandaan? ‘In de jaren vijftig en zestig kwam deze uitdrukking in Amerika in zwang. Op vliegbases in Amerika en Canada had de helft van de vliegers zo’n sticker op de bumper van de auto. Na mijn vliegopleiding in Canada besloot ik er een stapel van te laten drukken en kreeg ze makkelijk verkocht: iedereen wilde ze hebben! Uiteindelijk heb ik er meer dan duizend van verkocht en kwam je ze overal tegen. Zelf plakte ik een keer zo’n sticker op de deur van een cursusruimte op Schiphol. De volgende dag was de sticker weggehaald. Nieuwe sticker geplakt, met secondelijm, en ook die sticker werd verwijderd. Maar zoals ze zeggen: de aanhouder wint! Want vijf stickers en veel secondelijm verder, hebben ze de laatste uiteindelijk laten zitten.’

“Jachtvliegers doen het beter” is een zeer leesbaar boek, met opnieuw een grote variatie aan verhalen uit de naoorlogse jachtvliegerij. De opgenomen verhalen zijn relatief kort en niet chronologisch geordend, waardoor het boek uitnodigt tot bladerend lezen. Diverse foto’s van de betreffende vliegtuigtypen staan in het boek, soms zijn ook foto’s opgenomen van de beschreven incidenten. Het boek is verkrijgbaar via de uitgever.

  • Jachtvliegers doen het beter
  • Samengesteld door Martin Leeuwis
  • Softback | 178 pagina’s
  • kleurendruk met veel illustraties, A5 formaat.
  • ISBN: 978 9490008 345
  • Uitgeverij Leeuwis Publications, 2025
  • € 18,95
  • Verkrijgbaar via de uitgever, bij Flash Aviation en de Aviation Megastore

Vacature: aan de slag bij Vliegschool Hilversum!

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
F-104 F-16 F-84F jachtvliegers Koninklijke Luchtmacht NF-5 Piloten
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Leonard van den Broek
  • Website
  • LinkedIn

Redacteur en fotograaf. Leonard groeide op in Eindhoven waar het vliegverkeer rond het toenmalige Welschap zijn interesse wekte. De afgelopen jaren bezocht Leonard talloze vliegbases in binnen- en buitenland. Zijn specialisatie betreft dan ook de militaire luchtvaart. In het dagelijks leven is Leonard werkzaam als arts bij een GGD.

Gerelateerde Artikelen

Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

07/11/2025Selim Tuncyurek

Straks Zweedse straaljagers uit Canada?

07/11/2025Niek de Weert

Russische vliegtuigen op bezoek in Zuid-Amerika

07/11/2025Niek de Weert
Recent

Wizz Air maakt eerdere plannen met Airbus definitief

07/11/2025

Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

07/11/2025

‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

07/11/2025
Populair

KLM 737 vliegt van Amsterdam naar Enschede

05/11/2025

Nieuwe aanwinst voor Oekraïense luchtmacht

03/11/2025

Amerikaanse superdrone gaat de lucht in

05/11/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?