Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Redactie
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Wizz Air maakt eerdere plannen met Airbus definitief

    07/11/2025

    Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

    07/11/2025

    ‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

    07/11/2025

    Piloot bewusteloos tijdens de landing

    07/11/2025

    Straks Zweedse straaljagers uit Canada?

    07/11/2025
  • Achtergrond

    Met suïcidale neigingen door de vliegkeuring? | Column

    02/11/2025

    ‘Geef mij maar het vliegtuig!’

    01/11/2025

    Het korte turbulente tweede leven van een paar KLM 747’s

    01/11/2025

    VVD’s droomkabinet: hoop voor de luchtvaart? | Analyse

    29/10/2025

    De high lights van Transavia

    25/10/2025
  • Editors’ choice

    Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

    07/11/2025

    ‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

    07/11/2025

    Turkish Airlines verzekert cruciale vlootuitbreiding

    06/11/2025

    KLM-cijfers zien er zorgelijk uit

    06/11/2025

    Embraer heeft grootse plannen, maar moet keuzes maken

    06/11/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Airlines»Deze 787-piloten maken zich zorgen
Airlines

Deze 787-piloten maken zich zorgen

Door Sytse Sijbesma13 oktober 2025, 06:49Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Joost de Wit / Aviaspotters
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

In India groeit de onrust onder Air India-piloten: binnen een week vonden twee serieuze veiligheidsincidenten plaats met verschillende Boeing 787’s van de airline. De vliegers luiden de noodklok en roepen op tot een grondige veiligheidscontrole van de hele Dreamliner-vloot.

Het eerste incident vond plaats op 4 oktober. Tijdens vlucht AI117 van Amritsar naar Birmingham trad er kort voor landing een probleem op. Op slechts ongeveer 150 meter hoogte werd opeens de Ram Air Turbine (RAT) geactiveerd. Dat is een noodvoorziening die normaal gesproken wordt ingezet bij uitval van stroomvoorziening of beide motoren. Het toestel, een Boeing 787-8 met registratie VT-ANO, landde veilig, maar de terugvlucht naar Delhi werd geannuleerd. Een dag later kon het vliegtuig de lucht weer in.

Op deze video is het geluid van de actieve RAT duidelijk te horen © AMateen Aviation

Nog een incident

Een paar dagen later, op 9 oktober, vertrok vlucht AI154 rond 21:00 uur ’s avonds van Wenen in de richting van Delhi. Terwijl de Boeing 787-8 waarmee de vlucht werd uitgevoerd, registratie VT-ANC, op een kruishoogte van 39.000 voet vloog, ontstonden er problemen met verschillende belangrijke systemen. De automatische piloot, autothrottle, flight director en het automatische landingssysteem gaven een storing, meldt The Aviation Herald. Bovendien verslechterde de besturing van de machine. Boven de Perzische Golf besloot de bemanning uit te wijken naar Dubai, waar de Dreamliner veilig landde. De volgende dag vloog het toestel alsnog door naar Delhi.

Pilotenbond en Air India

Daarop luidde de Federation of Indian Pilots (FIP) de noodklok. Het vliegersverbond roept de Indiase luchtvaartautoriteit in een brief op om alle Boeing 787’s van Air India tijdelijk uit dienst te nemen, tot de oorzaken van de storingen volledig zijn opgehelderd. De bond meldt dat er op de vlucht naar Birmingham een foutmelding in de Bus Power Control Unit (BPCU) is geregistreerd, een kerncomponent van het elektrische systeem van de 787. Mogelijk heeft deze melding de activering van de RAT veroorzaakt. In de brief verwijst de bond ook naar de crash van Air India-vlucht AI171 in juni, waarbij 279 mensen om het leven kwamen. Ook bij dat incident werd de RAT kort voor impact geactiveerd.

Air India stelt ondertussen dat veiligheid ‘de hoogste prioriteit’ heeft en dat alle procedures zouden zijn gevolgd. Ook ontkent de maatschappij dat er sprake zou zijn geweest van elektrische storingen. Bij de vlucht die uitweek naar Dubai zou sprake zijn geweest van een ’technische voorzorgsmaatregel’. Bovendien zijn beide vliegtuigen inmiddels weer vrijgegeven voor gebruik. Toch vindt de FIP de gang van zaken ontoereikend. Tot nu toe zouden sinds de crash in juni alleen bepaalde onderdelen zoals brandstofschakelaars zijn onderzocht, niet de volledige elektrische systemen van de 787’s. ‘De vliegveiligheid komt in gevaar als de oorzaken van zulke storingen niet volledig worden onderzocht’, schrijven de vliegers.

Lees ook: ‘Tientallen problemen ontdekt bij Air India’ – Up in the Sky

Tientallen problemen ontdekt bij Air India

Vacature: aan de slag bij Vliegschool Hilversum!

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Air India Boeing Boeing 787 Boeing 787-8 incidenten India
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Sytse Sijbesma
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Directeur, hoofdredacteur en mede-eigenaar van Up in the Sky. Sytse studeerde Fiscaal Recht, Rechtsgeleerdheid en Notarieel Recht. Als algemeen directeur staat hij aan het roer van het grootste online luchtvaartplatform in Nederland en België. Zijn passie ligt vooral bij de commerciële en zakelijke luchtvaart, maar hij vliegt recreatief ook zelf als piloot. Met zijn juridische achtergrond, ervaring als ondernemer en jarenlange betrokkenheid in de luchtvaart heeft Sytse een belangrijke rol gespeeld in de snelle groei van Up in the Sky in de afgelopen jaren.

Gerelateerde Artikelen

Wizz Air maakt eerdere plannen met Airbus definitief

07/11/2025Selim Tuncyurek

Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

07/11/2025Selim Tuncyurek

‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

07/11/2025Selim Tuncyurek
Recent

Wizz Air maakt eerdere plannen met Airbus definitief

07/11/2025

Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

07/11/2025

‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

07/11/2025
Populair

KLM 737 vliegt van Amsterdam naar Enschede

05/11/2025

Nieuwe aanwinst voor Oekraïense luchtmacht

03/11/2025

Amerikaanse superdrone gaat de lucht in

05/11/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?