Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Redactie
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Straks Zweedse straaljagers uit Canada?

    07/11/2025

    Russische vliegtuigen op bezoek in Zuid-Amerika

    07/11/2025

    KLM-cijfers zien er zorgelijk uit

    06/11/2025

    KLM 737 vliegt van Amsterdam naar Enschede

    05/11/2025

    Nederlandse F-16’s officieel voor 1 euro verkocht

    04/11/2025
  • Achtergrond

    Met suïcidale neigingen door de vliegkeuring? | Column

    02/11/2025

    ‘Geef mij maar het vliegtuig!’

    01/11/2025

    Het korte turbulente tweede leven van een paar KLM 747’s

    01/11/2025

    VVD’s droomkabinet: hoop voor de luchtvaart? | Analyse

    29/10/2025

    De high lights van Transavia

    25/10/2025
  • Editors’ choice

    Turkish Airlines verzekert cruciale vlootuitbreiding

    06/11/2025

    KLM-cijfers zien er zorgelijk uit

    06/11/2025

    Embraer heeft grootse plannen, maar moet keuzes maken

    06/11/2025

    MD-11 gecrasht tijdens takeoff

    05/11/2025

    Nederlandse F-16’s officieel voor 1 euro verkocht

    04/11/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Airlines»Icelandair neemt eerder afscheid van widebody-vloot
Airlines

Icelandair neemt eerder afscheid van widebody-vloot

Door Niek de Weert27 oktober 2025, 08:30Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Boeing 767-300 van Icelandair © Tim Volmer
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Icelandair zal tegen eind 2026 alle widebody-operaties stopzetten en de uitfasering van zijn Boeing 767-300-vloot versnellen als onderdeel van een breder herstructureringsplan. De luchtvaartmaatschappij maakte de versnelde tijdlijn bekend bij de presentatie van de financiële resultaten over het derde kwartaal van 2025.

Icelandair in zwaar weer

De maatregel komt op een moment dat Icelandair probeert de winstgevendheid te herstellen na meerdere jaren van verliezen. In het derde kwartaal behaalde de maatschappij een omzet van 585 miljoen dollar, een stijging van zes procent ten opzichte van vorig jaar. De nettowinst daalde echter tot 57 miljoen dollar, een afname van 12 miljoen dollar vergeleken met dezelfde periode in 2024.

Topman Bogi Nils Bogason verklaarde dat de belangrijkste doelstelling van het bedrijf is om in 2026 terug te keren naar duurzame winstgevendheid. Volgens hem drukken de stijgende kosten op de resultaten, onder meer door de sterke IJslandse kroon, hogere lonen en algemene kosteninflatie.

Widebodies uitgefaseerd

Icelandair is van plan om voor het einde van dit jaar drie Boeing 757’s en één 767 uit dienst te nemen. In 2026 volgen nog vier 757’s en twee 767’s, waardoor de maatschappij volledig zal overschakelen op narrowbody-toestellen. Tegen medio 2026 verwacht Icelandair een vloot van 41 vliegtuigen te exploiteren, bestaande uit onder andere 21 Boeing 737 MAX-toestellen en zeven Airbus A321LR’s.

Met deze vlootvereenvoudiging reageert de maatschappij op acht jaar van financieel uitdagende resultaten. De 767’s zouden aanvankelijk pas in 2029 worden uitgefaseerd, maar de nieuwe planning sluit beter aan bij Icelandairs strategie om zich te concentreren op rendabelere bestemmingen.


Vacature: aan de slag bij Vliegschool Hilversum!

Werken in de Luchtvaart

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Icelandair
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Niek de Weert
  • LinkedIn

Redacteur. Niek studeerde journalistiek aan de Hogeschool Utrecht en is daarna begonnen met schrijven voor Up in the Sky. Hij richt zich voornamelijk op actuele financiële en operationele ontwikkelingen in de luchtvaartsector, en behandelt daarnaast regelmatig thema’s uit de militaire luchtvaart. Met zijn journalistieke achtergrond draagt Niek bij aan de betrouwbaarheid en inhoudelijke kwaliteit van het platform.

Gerelateerde Artikelen

Straks Zweedse straaljagers uit Canada?

07/11/2025Niek de Weert

Russische vliegtuigen op bezoek in Zuid-Amerika

07/11/2025Niek de Weert

Ilyushin Il-76 neergeschoten door raket 

06/11/2025Leon Holtkuile
Recent

Straks Zweedse straaljagers uit Canada?

07/11/2025

Russische vliegtuigen op bezoek in Zuid-Amerika

07/11/2025

Ilyushin Il-76 neergeschoten door raket 

06/11/2025
Populair

KLM 737 vliegt van Amsterdam naar Enschede

05/11/2025

Nieuwe aanwinst voor Oekraïense luchtmacht

03/11/2025

Amerikaanse superdrone gaat de lucht in

05/11/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?