De KLM is begonnen met het uitfaseren van haar Boeing 737-800 vloot. Het eerste toestel is gisteren overgevlogen naar Twente Airport.
Het is het begin van het einde van een tijdperk voor KLM. De komst van de Airbus A321neo, waarvan er inmiddels tien rondvliegen, betekent dat de Boeing 737 langzaam uitgefaseerd wordt. De eerste machine met registratie PH-BXK landde dinsdag rond 13:15 uur op Twente Airport. Op het Enschedese vliegveld zal het toestel worden ontmanteld. Het is de bedoeling dat 90 procent van de onderdelen wordt hergebruikt, de rest wordt gerecycled.
KLM beschikt nog over een flink aantal Boeing 737-kisten. Van de kleinste variant, de 737-700, vliegen er nog zeven rond. Van de 737-800 heeft de maatschappij er nog dertig in gebruik, evenals vijf machines van de langere -900-versie. De vloot moet in 2030 volledig vervangen zijn door negen A320neo- en 33 A321neo-vliegtuigen.

Transavia
Met het begin van de uitfasering van de 737 komt er gaandeweg een einde aan het 737-tijdperk binnen KLM en Transavia. Vorig jaar landde een van de laatste 737-700’s van Transavia al op Twente Airport. De PH-XRY vloog als enige nog met de oude beschildering van de lowcost-maatschappij, het welbekende sigarenbandje. Het toestel werd, evenals de daarna uitgefaseerde PH-XRC, daar volledig ontmanteld. De Boeing 737 van KLM wacht nu hetzelfde lot. Transavia heeft inmiddels al dertien A321neo’s in haar vloot. Daarnaast beschikt de prijsvechter nog over ruim dertig Boeings 737-800’s.




Verschillend