Op 21 mei 1946 vloog KLM als eerste Europese luchtvaartmaatschappij naar New York, tijdens een zeer bijzondere vlucht naar de Amerikaanse metropool. Tachtig jaar later staat de maatschappij stil bij dit historische moment.
Het begin van een nieuw tijdperk
De eerste vlucht werd uitgevoerd met een Douglas C-54 Skymaster en vertrok vanuit Amsterdam met 32 passagiers aan boord. Onderweg werd gestopt in Prestwick en Gander. De totale reistijd bedroeg daardoor meer dan een dag. KLM werd hiermee de eerste Europese luchtvaartmaatschappij met een vaste lijndienst naar de Verenigde Staten. Dit gebeurde in een periode waarin internationale verbindingen nog schaars waren. De route markeert het begin van een nieuw tijdperk, waarin de luchtvaart een structurele rol kreeg in internationale uitwisseling.
Intercontinentaal netwerk
In de decennia die volgden ontwikkelde de route zich tot een belangrijk onderdeel binnen het intercontinentale netwerk. Waar vroeger propellervliegtuigen de Atlantische oversteek maakten, werden later toestellen zoals de Boeing 747 en 787 ingezet om de capaciteit te vergroten. ‘De route tussen Amsterdam en New York weerspiegelt al 80 jaar de hechte band tussen Nederland en de Verenigde Staten’, zegt Marjan Rintel, CEO van KLM. ‘Wat in 1946 begon als een baanbrekende verbinding is uitgegroeid tot een belangrijke schakel voor zakelijke reizigers, toeristen en vrachtverkeer. Al decennialang ondersteunt deze route handel, investeringen en culturele uitwisseling en brengt het mensen en economieën aan beide kanten van de Atlantische Oceaan dichter bij elkaar.’
Honderdduizenden passagiers
Vandaag de dag wordt de verbinding tussen Amsterdam en New York beschouwd als een van de belangrijkste onderdelen binnen het netwerk van KLM. Jaarlijks vervoert KLM op deze route honderdduizenden passagiers en een aanzienlijke hoeveelheid luchtvracht. Die vracht bestaat uit farmaceutische producten, hightechcomponenten, mode, e-commerce en bederfelijke goederen. Via New York ontstaat bovendien toegang tot een breed scala aan Noord-Amerikaanse bestemmingen.
Viering van het jubileum
Dit bijzondere jubileum viert KLM met partners, collega’s en passagiers in het museum The New York Historical. Hier wordt een exclusief Delfts Blauw miniatuurhuisje uitgebracht van The New York Historical. Dit is in een oplage van driehonderd exemplaren gemaakt. Ook opent er een tijdelijke tentoonstelling in The New York Historical over de geschiedenis van de route en de langdurige band tussen Nederland en New York. Tegelijkertijd opent Aviodrome vanaf donderdag 21 mei de nieuwe expositie ‘De PH-TAR en de reis naar de nieuwe wereld’. Het luchtvaartmuseum staat hiermee stil bij tachtig jaar trans-Atlantische lijndiensten tussen Nederland en de Verenigde Staten.



