De podcast die niet altijd to the point is of blijft, die vaak ergens over gaat maar regelmatig ook niet, die soms de kant èn de wal raakt, en soms ook beide en geregeld geen van beide, en die u thuisbezorgd wordt door airshow-commentator Goot en stukjesschrijver Goof, in afwachting van uw commentaar via [email protected].
Abonneren kan via uw favoriete podcast-app:
Schrijf u ook in voor de nieuwsbrief!
Het verstandshuwelijk van KLM en Airbus
Goof en Goot brengen elektrisch en loodvrij vliegen weer een héél klein stapje dichterbij, mijmeren over het verstandshuwelijk van KLM en Airbus en de mokkende verlaten echtgenote Boeing op de achtergrond. Doen geheimzinnig over de nieuwe B-21 en haast nostalgisch over diens oudoom B-52. Tippen zèlfs in dat verband even MH17 aan. Verder: Hollands Vergane Glorie Fokker F-27 en Hollands Springlevende Glorie Verhees D2. Luistert dus mensen, lùìstert!
Heel Holland Trots Op Schiphol?
Goof en Goot vragen zich af: trots op Schiphol? Daar hebben wij geen last van, nooit gehad ook. Gewoon een vliegveld toch? Naast Schiphol hebben we het heel even over MH-17, over de Osprey, over een A380 met een heel zielig vijfde motortje (maar wel op waterstof!), over de geweldige nieuwe film Devotion, over weer nieuw gedoe voor Twente Airport en het prachtige werk van AELS en nog veel meer… zoals de BRS die steeds meer mensen redt. Veel luisterplezier!
Maak van vliegveld Lelystad (g)een woonwijk
Twee ongelukken. Een door een vermoedelijke “vergissing” de ander door een gruwelijk misverstand. Zeven mensen en twee historische vliegtuigen verloren. Moeten we nog wel willen vliegen met die bijzondere en steeds zeldzamer kisten? Goof zegt: Vliegveld Lelystad wordt een prachtige woonwijk met een enorm lange wandel- en fietsboulevard! Nee toch? En alle GA naar Teuge? Denk het even niet zegt Goot… We hebben het over de Car Via Air, het eerste “bultvliegtuig” en nog veel meer! Veel luisterplezier!
Wordt het ooit nog wat met Lelystad Airport?
Goot en Goof klagen luidkeels over klagers, over business-jets die hogesnelheids-treinen dreigen te gaan worden, over Vliegveld-Lelystad, dat Vinexwijk-Lelystad dreigt te gaan worden, een atoom-bommenwerper die een vredesengel wilde worden, maar ze vinden toch vooral dat de H-NACC, de Fokker F-Zeven die ons in 1924 voor het eerst met Tempo Doloe-Indië verbond nu ècht eens aan de beurt is om vakkundig gerepliceerd te worden!
Radeloze regelgeving en goedkope brevetten
Goof en Goot palaveren weer over Radeloze Regelgeving (per definitie Onlogisch & Inconsequent), wéér over elektrische vliegen (dat er nu echt, echt, echt aan zit te komen), over complete PPL-brevetten die nauwelijks 5000 eurootjes kosten (en heel veel vrije tijd) over een grandiose airshow in Frankrijk en over wat er gebeurt als Goof zijn hendeltje voor het landingsgestel aanziet voor de flap-hendel: …boem!
Goof en Goot brengen de 747 terug!
Het is toch wat. Ze is nog niet met pensioen, The Queen Of The Skies, of ze moet alweer aan het werk. Het lijkt erop dat de 747 (en de A380) weer helemaal hot worden. En wie wil nou niet een Hotte Queen… We vragen ons af of je wel met historische, antieke, bijzondere, zeldzame vliegtuigen moet willen vliegen. We kijken wat een brevet kost en we mopperen over die ouderwetse motoren van (veel) sportvliegtuigen. En nog veel meer… luister maar!
Verdrietig om de Hercules en mooie verhalen over de USAF
En toen stond Cristian Schrik voor de deur met prachtige verhalen over zijn verblijf bij de USAF. We zeggen nog een keer iets over de downhall van Boeing. Verheugen ons op de komst van de C390 al moeten daar de C130’s voor wijken en dat is toch een beetje jammer… We zagen ook een stukke NH90, maar die had het gewoon te warm…
Stort Nederland echt in bij krimp van Schiphol?
Luisteren! Want we zijn blij met de KC390 (en pinken een Herculiaans traantje weg), vinden dat Maxima een Legacy moet krijgen en vragen ons af of Nederland echt van het aardoppervlak verdwijnt als Schiphol krimpt. Gelukkig hebben wijze vrienden een even effectieve als ingrijpende oplossing. Luisteren dus want we hebben het over zoveel meer… en reageren: [email protected]!
Wil je écht leren vliegen? Ga zweven!
Echte vliegers kunnen zweven (en niet alleen door hun motor af te zetten). Een pilotentekort dreigt (we hebben al een koffergooiers en een “Die Riem Moet Ook Af” zeggers tekort dus dat kan er ook wel bij) We hebben ook een tekort aan klagers (5 gasten doen dat honderduizenden keren; niet echt goed voor de geloofwaardigheid mensen!) Elektrische Expansie op Teuge maar ook een lawaaierig afstudeerproject en mazzelaars in Sao Paulo… En de JU52 komt terug! Echt!
Goof en Goot zijn terug: KLM, Schiphol, F-35’s en meer
We zijn weer terug! Eindelijk! Goof moest zo nodig naar Brazilië en Amerika en Goot had wel wat beters te doen. Maar nu is het illustere duo weer samen. We strijken met de haren mee en tegen de haren in als we praten over de KLM, Schiphol, de F-35 en nog het een en ander… LUISTEREN!
Word geen piloot!
Dit keer zwalken Goof en Goot door het zwerk alsof onze yawdamper op hol is geslagen. We spreken over het hoedje van Amelia en de mislukte videorecorder annex wankelmotor. Het voorgoed-(?)-voorbije uitstapje van de Twellose voetbalklup. Mensen: gaat dit nog wel over luchtvaart??? Zeker wel, en ’t wordt knap serieus ook: Oekraïne Rekkof, KNAB, Boeing en Schiphol. En of je als ambtieuze jongeling nog wel piloot moet willen worden. En o ja, waar u het veiligst zit in de doorsnee-airliner. Enfin: vist ù vooral de voedzame brokken uit de soep die Leo en Goof weer geheel belangeloos voor u hebben klaargeprutteld. Smakelijk!
Over onze “sleetse maîtresses” KLM en Schiphol
Goof en Goot palaveren over Boze Qatarezen die (om Airbus te plagen?!) zestig Triple Sevens en een zwerm Max-en gekocht hebben bij Boeing. Over de KLM en Schiphol, onze nationale, ietwat sleetse maîtresses, die we maar met goud blìjven behangen. Over Achtmotorige Elektrische Luchtkastelen. En jawel, op het eind gaat het zelfs nog héél even over…dildo’s!
Weet u wie Elbers opvolgt? Wij wel.
En Emirates de veiligste? Mwah.. Goof en Goot maken weer een lekkere hutspot (Hudspod?) van KLM-opvolgers (wìj weten het!), Emirates-Triple Sevens die bìjna fuel-trucks binnenvliegen, of op 23 meter hoogte over het lokale postkantoor, Businessjets-voor-Bimbo’s, Bomloze Droons èn het Droomvliegtuig dat uit zichzelf naar u toe komt. Luistert toch mensen, luistert in vredesnaam!
Hoe moet het met KLM nu Bennie onze Pieter heeft geparachuteerd?
Goot en Goof hebben het over Benjamin en wat hij met de KLM wil, voortaan zonder Pieter, en over de precies te licht bevonden instructeurs bij de Eerste Elektrische Vliegschool, en ook over Hugo Hooftman, de kwajongen van de NL Luchtvaartjournalistiek, de die hele stukken B-58 Hustler in zijn kofferbak mee naar Nederland smokkelde, en over…enfin, het gaat weer àlle kanten op, en maar bij uitzondering de goeie… Luistert u maar!
Over de kongsi KLM/Air France
We moeten het er maar eens over hebben: over hoe de KLM in de armen van Airbus wordt gedreven en dat Schiphol toch echt ter zee dient te gaan. We hebben het over het Plan Lievense waarbij we meteen Verstappen een prachtig thuis geven, èn over het Arcadische vliegveldje Hilversum, dat al sinds 1974 gesloten dreigt te gaan worden. Enfin, luistert u toch mensen, lùistert, in vredesnaam! Naar Goof en Goot praten Piloot*/Idioot*/Malloot*
(*doorhalen wat van toepassing is)
Afbladderende Airbussen en een Fokker F-28 in Nederland
Goof en Goot bemoeien zich met allerlei zaken waar ze veel of totaal geen verstand van hebben. Zo bieden we een alternatief voor de F-35, vragen ons af of de KLM nou vegetarisch is geworden of niet en verwonderen we ons over afbladderende A350’s en megaorder in Dubai…
Aerobatics, businessjets en Lelystad als zakenluchthaven
Als je je verloofde wilt imponeren: neem een businessjet! Als je je ingewanden eens wilt opschudden: ga aerobatics doen! Als je jezelf eens wilt uitdagen: neem een staartwiel. Als er een incident gebeurt moeten wij onze mond houden en waarom maken we van Lelystad geen chique zakenluchthaven?
Wie mag zich eigenlijk piloot noemen?
Over al dan niet echte piloten. Over piloten die betaald krijgen om te moeten vliegen en over piloten die betalen mòeten om te mògen vliegen. Over Kai Tak en over spotten…een luchtsport waar niet mee te spotten valt, terwijl dat toch maar al te vaak gebeurt…
De hele luchtvaart over de tong
Het moet niet gekker worden: complimenten voor de verkeersleiding op Lelystad, verhandelingen over reclameslepen, dat Fokker ten onder ging en nog veel meer…
Wat Doet Ie Nou? Hoe krijg je die airliner weer onder controle?!
Drie fatale ongelukken, kort na elkaar. Drie verschillende vluchtfasen, types, operaties. Drie ongelukken die te voorkomen waren geweest als de vliegers hadden geweten hoe je je uit die situatie moest redden. Je kon niet meer denken “dat gebeurt mij niet” vertelt Stephen van Dijck, eigenaar van Advanced Flight Training Manoeuvring gespecialiseerd Upset Prevention en Recovery. In zijn éénmotorige Zlin 242L leer je uit hoogst ongewone vliegsituaties te komen, zonder computers, autopilots, auto-throttles of welk hulpmiddel dan ook. Elke professionele vlieger moet zo’n training volgen.
Met dertig jaar ervaring is Stephen (Kiwi, vanwege zijn Nieuw-Zeelandse roots) de perfecte UPRT ontwikkelaar en trainer. Hij vloog F5 en F16 bij de KLu en B737 en 747 bij de KLM, is aerobatic display vlieger en heeft zich gespecialiseerd in de menselijke factoren die tot ongelukken leiden. En als gedreven vlieger houdt hij alle denkbare brevetten geldig…
Boeing vs Airbus
Boeing vs Airbus: een ding tussen je benen of in je hand. En ook: avonturen in de Bermuda Driehoek.
Captain Hans Hollink over de 747 en meer
In dit tweeluik gaan Goof en Goot in gesprek met Hans Hollink, sinds kort gepensioneerd na 33 jaar KLM en 18 jaar op de Boeing 747. Deels Sentimenteel, deels Serieus…deels Lach & deels Traan, ach: luistert u zelf maar!
Over Boeings, Beloningen en Blunders
Hoe nu verder met Boeing en Airbus? Hoe zit het toch met die last-in-first-out discussie en nog veel meer! Alles dat vliegt vinden we belangrijk, interessant, boeiend en maakt ons blij. Praat met ons mee! Alle opmerkingen zijn welkom want “correct us if we are wrong”…
Jonge piloten er als eerste uit?
Daar gaan we weer. Hangartalk avant la lettre want opgenomen tussen de schuifdeuren van Hangaar 61 op Teuge.