De Canadese airline Harbour Air heeft gisteren de eerste vlucht uitgevoerd met een elektrisch aangedreven vliegtuig. Het toestel wordt aangedreven door een elektromotor van 750 pk.
Samenwerking
Harbour Air maakte in april bekend samen met motorbouwer magniX te werken aan een testvlucht met een elektrisch vliegtuig. De eerste vlucht moest nog voor het einde van het jaar plaatsvinden. Harbour Air voert vluchten uit met watervliegtuigen. Het testvliegtuig, een DHC-2 de Havilland Beaver, is geschikt voor zes personen.
Geschiedenis
De eerste vlucht werd dinsdag uitgevoerd op de Fraser River in Richmond, waar Harbour Air een basis heeft. “Vandaag hebben we geschiedenis geschreven,” zegt CEO Greg McDougall, “Ik ben enorm trots op de leidende rol die Harbour Air speelt.”
Certificering
De motor waarmee het toestel aangedreven werd, kan 560 kilowatt vermogen leveren. Na de eerste vlucht gaan Harbour Air en magniX de motor nu laten certificeren. Uiteindelijk moet de complete vloot van Harbour Air, bestaande uit 34 toestellen, elektrisch aangedreven worden.
Andere initiatieven
Harbour Air is niet de enige maatschappij die zich richt op elektrisch vliegen. Het Schotse Loganair wil de kortste vlucht ter wereld elektrisch gaan uitvoeren. Ook grote vliegtuigbouwers als Airbus en Boeing werken aan de ontwikkeling van elektrische vliegtuigen.